01 de novembre 2014

Patrimoni gastronòmic

Ahir, com cada any era dia de fer panellets: empastifar-se les mans, barallar-se amb els pinyons i les ametlles quan no s'enganxen, controlar que no es daurin ni molt ni poc... És entretingut i a estones pot resultar pesat, però al final el resultat ha estat prou satisfactori. 


Amb l'ametlla mòlta que em va sobrar vaig pensar que la setmana que ve puc fer una Tarta de Santiago, així que vaig començar a xafardejar per internet webs de receptes, a veure si en trobava una que em fes el pes. Les proporcions dels ingredients poden variar una mica i cadascú sol tenir el seu petit truc, però a una de les webs que vaig visitar hi havia un enllaç per consultar l'autèntica Tarta, la tradicional. Vaig quedar ben sorpresa quan l'enllaç em va redireccionar ni més ni menys... que al BOE, el Boletín Oficial del Estado. Jo creia que allà s'hi anunciaven lleis, decrets, reformes, resolucions i totes aquestes disposicions legals que no acabo d'entendre mai. Però no receptes!

Doncs sí, al BOE hi ha la recepta de la Tarta de Santiago, suposo que a mode de "patent", que ha registrat la Asociación Galega de Repostería. S'hi indica el procediment per fer-la, les proporcions i qualitat dels ingredients, i també una petita ressenya històrica sobre el seu origen. Suposo que aquest registre és una mena de denominació d'origen per tal de preservar l'autenticitat del producte i evitar que se'n venguin còpies de molt baixa qualitat, i ho trobo bé. Però em va sobtar trobar la recepta i tot!

Jo no sé pas si podré fer "l'original": no investigaré l'origen de l'ametlla mòlta que vaig comprar al supermercat, ni li posaré cap mena de licor, ni tampoc l'envasaré amb el logotip de la Indicación Geográfica Protegida ni amb un codi alfanumèric que n'indiqui l'autenticitat. Però tampoc em cal, ja que el control de qualitat del paladar de la meva parella i el meu... segur que el passa!

4 comentaris :

  1. Ho diu el BOE? No no, jo si no ho diu la constitució passo de fer-li cas, home. Segur que a la constitució també surt, i totes les tartes que venen pel món són anti-constitucionals.

    Aquest país veí que tenim és molt friki, eh...

    La qualitat comença per la vista, i si la tarta de santiago et surt com els panellets aquests, segur que el control de qualitat la passa amb escreix. I si te la impugnen, tu desobeeix!

    ResponElimina
  2. He estat buscant i no he trobat la recepta oficial dels panellets en el BOE :(

    ResponElimina
  3. Buà, sempre legalitzant-ho tot, quin rotllo!
    tu fes-la i deixa't de Boes que son un rotllo i uns careros! (posar un anunci al BOE és caríssim! pot valdré més de dos vegades el preu de l'anunci al DOGC que té una taxa determinada).

    quina bona pinta els panellets!!!

    ResponElimina
  4. XeXu, pastissos anti-constitucionals? Sí home... Crec que avui necessitàvem una triple pregunta on hi constés la legalització de la recepta, hombre ya.


    Pons, potser al DOGC... El BOE deu tenir alguna mena de filtre per legalitzar tot el que és d'origen català...


    Rits, ni idea de les taxes, però no penso seguir-la. La gràcia de les receptes (almenys jo li trobo) és que cadascú té el seu truquet, que no hi ha només una sola recepta, no? A mi m'agrada quan cadascú posa el seu granet de sorra ("jo ho faig així", "jo ho faig d'aquesta altra manera").

    ResponElimina