17 d’agost 2014

L'avi de 100 anys al cinema

Durant el mes de juliol vaig fer un esprint literari, ja que sortia la pel·lícula de "L'avi de 100 anys que es va escapar per la finestra" i volia tenir l'oportunitat de veure-la havent llegit prèviament el llibre. No em solen passar aquesta mena de coses, massa cops les pel·lícules es fan només de trilogies o llibres totxo, i no em veig en cor de posar-m'hi. Un cop llegit, a banda de que em va agradar molt (i vaig aprendre moltes coses, ja que la Història i jo mai hem estat gaire amigues) vaig tenir la sensació que en podia sortir una bona pel·lícula, com a mínim entretinguda i amb gràcia, ja que de material n'hi ha de sobres.    

Aquesta setmana he anat a veure la pel·lícula, i la veritat és que m'ha semblat fluixeta. És una opinió personal, cadascú pot fer el seu propi judici anant a veure-la i pot ser que li encanti o que encara li agradi menys que a mi. Completament respectable. No és que es faci llarga i pesada, tampoc és que sigui poc fidel al llibre, narra molts dels esdeveniments que hi passen i gairebé no s'inventen res. No són aquests els motius pels quals no recomanaria a ningú que l'anés a veure. Un dels grans defectes que li trobo és que considero que no satisfà ni als lectors ni als no lectors. 

Pels que no han llegit el llibre trobo que es fa difícil de seguir, i que per tant es pressuposa que l'espectador està al corrent de tot el que passa i no expliquen. Tal i com he comentat no he llegit pas cap trilogia, i en canvi he seguit perfectament pel·lícules com El senyor dels anells o El médico. Hem de tenir en compte que la pel·lícula és sueca, no ens hem d'imaginar una superproducció ianqui, però no crec que la fluixesa sigui qüestió de pressupost (això suposo que repercuteix més en els escenaris, els efectes especials, els actors i totes aquestes coses). Tinc la sensació que és més qüestió de guió, de no haver sabut acabar de destriar del tot bé quina informació essencial hi havia al llibre que permetés a l'espectador seguir el fil de la història. Crec que hi ha massa buits que només l'espectador pot omplir si ha llegit la novel·la. 

Per contra, trobo que pels que han llegit el llibre decepciona una mica. Un dels aspectes que em van sobtar més és com alguns dels personatges han pres un rol i una personalitat molt diferent de la que traspuen a la novel·la, la caracterització em falla una mica. Ho he contrastat amb altra gent que també l'ha llegit i han tingut la mateixa sensació que jo, de pensar: "aquest era tan pàmfil?", "aquest en realitat no passava de tot, no?". Però no tots, per exemple el mateix avi centenari Allan i en Julius em van agradar força, me'ls havia imaginat tal qual. El final coixeja una mica, i el destí d'alguns dels personatges també. Un regust amarg en general. 

Però no tot són coses negatives! La pel·lícula es fa curta, i la mentalitat de l'avi de cent anys de dir les coses tal com ragen (i per tant, de cagar-la constantment) es percep molt bé, situacions còmiques que freguen l'absurd. Personalment no és una pel·lícula que m'hagi fet riure, però no puc negar que és entretinguda. I ja per acabar he de dir que la banda sonora també em va agradar, la trobo encertada, acompanya molt bé a tot el conjunt de situacions inversemblants que es succeeixen al llarg de la peli. 

Com a pel·lícula per passar una bona estona una tarda al cinema no la recomanaria, sobretot pel preu al que van les entrades. Per veure-la un dissabte o diumenge al sofà de casa, per què no. Pels lectors curiosos, recomanaria que preguntessin a altres lectors què els ha semblat, la meva només és una opinió de tantes, i en cas de no decidir-se, sentint-ho molt els hi diria que no es perden res. 

4 comentaris :

  1. Doncs com a lector del llibre també tinc la meva opinió, és clar. I com a lector tinc la típica obligació moral de dir que cap pel·li serà tan bona com el llibre, però fins i tot això té excepcions, així que no em baso en això per dir-ho. Diguem que quan miro una pel·lícula basada en un llibre que he llegit sóc tolerant perquè ja imagino que l'adaptació no és fàcil, però en aquest cas vaig gaudir del llibre força, és distret, divertit i es llegeix molt ràpid, enganxa. Esperava que la pel·lícula no arribés al nivell del llibre, però no que es quedés tan lluny. Jo no m'he sabut posar a la pell d'un no-lector com fas tu, però en la pell d'un lector també dic que aquesta adaptació és força fluixa. I sí que manté algunes coses, però no és res de l'altre món, totalment prescindible. Però bé, ja ens podem preparar per una adaptació de 'Analfabeta que va salvar un país'. A mi aquest també em va agradar i probablement la pel·li que en facin serà una altra piltrafa.

    ResponElimina
  2. Com a lector de la novel·la ja tenia previst veure-la un diumenge mandrós al sofà. Gairebé per anar avançant feina ja li podria posar el 6 al filmaffinity.

    ResponElimina
  3. Ni m'atrau el llibre i molt menys la peli. Però sol passar, que la peli mai al nivell del llibre.

    ResponElimina
  4. XeXu, no tinc gaire experiència en això de les adaptacions dels llibres, i sé de bon tros que és complicat, però si es fa, es fa bé. No he sentit tantes crítiques d'El senyor dels Anells, però veus? En canvi d'El Hobbit sí. Per què? Perquè s'han volgut passar i fer una altra triologia quan segurament el llibre no dóna per tant. Un exemple d'adaptació poc realista que s'haguessin pogut estalviar fent només una peli o com a molt, dues. En el cas de l'avi, ja he comentat les coses que em fallen, i el més greu per mi és que ni tan sols per a un no-lector li pugui acabar agradant perquè noti molts buits al guió. "L'analfabeta" la tinc pendent, però després d'això no sé si aniré a veure la pel·lícula al cinema o optaré per la versió d'en Pons...


    Pons, posar-li un 6 ja abans de veure-la ho trobo precipitat, podem tenir gustos molt diferents i que la meva impressió no sigui la teva, intenta donar-li una oportunitat. Però deixar-se la pasta al cinema per veure aquesta peli no ho recomanaria, de manera que crec que has escollit bé.


    Rits, doncs jo amb el llibre vaig gaudir i vaig aprendre moltes coses. Si que el recomanaria, i com tots els llibres d'un cert gruix, sempre hi ha algun capítol pesat. Però si no t'atrau el llibre, et diria que la peli no la miris ni per internet. Per a un no-lector del llibre la trobo molt justa, sincerament.

    ResponElimina