05 de gener 2014

Visita reial a la Ciutat Comtal

Fa una estona he estat, per segon any consecutiu, a la cavalcada de Reis de Barcelona. L'any passat ja en vaig quedar sorpresa, i enguany he tingut la mateixa sensació: com se les gasten, a la ciutat Comtal! Al meu poble les carrosses i comparses que acompanyen a Ses Majestats són molt més humils, menys animades, i tot sembla més caòtic. Òbviament el pressupost d'una vila petita no es pot comparar al d'una gran ciutat, però tenir diners no va lligat a tenir bon gust.

Com a opinió personal, m'agradaria destacar un parell de coses de la Cavalcada de Barcelona que a mi em fan certa gràcia. En primer lloc, i la que m'inclou a la llista de persones no barcelonines d'arrel, és aquesta imatge:


M'ha sobtat molt veure tot de famílies caminant per l'Eixample i carregant escales de pintor per poder veure de més a prop a Ses Majestats. Així potser els infants tenen més probabilitats que els Reis sentin les seves peticions, qui sap! Per mi, la imatge típica és la de la criatura enfilada a les espatlles del pare/mare, però és clar... A Barcelona, estar a primera o segona fila és tot un privilegi! M'ha semblat una estratègia curiosa i com d'estar per casa, però que la gent de la ciutat té molt arrelada. Això s'ha fet sempre!, m'han dit els autòctons a qui ho he comentat. Potser l'any que ve ho intento, ja que sóc petitona... Potser els Reis no em porten el que vull perquè no em veuen! O potser demano impossibles, vés a saber!

Per altra banda, m'ha agradat que la Cavalcada tingui banda sonora pròpia i un ordre lògic (fet al qual no estava acostumada al meu poble). Primer de tot, el patge que guia a Ses Majestats, seguit de comparses, una centraleta per atendre totes les trucades, carters que recollien les cartes dels més despitats, les carrosses dels Reis (acompanyades de molts regals) i la del carbó (sembla que hi ha nens bons i dolents a parts iguals)... I finalment, uns llitets que semblaven la mar de tovets i recomfortants, ja se sap que avui cal anar a dormir d'hora. Sense cap mena de dubte, la carrossa dels Carboners, la més marxosa i la que tenia millor banda sonora. I és que si no us heu portat bé... Carbó! Carbó!

6 comentaris :

  1. Ja veig que tu apliques la màxima d'aquest dia, cal anar a dormir d'hora! No publiques a les teves hores habituals, pels volts de la una de la nit (almenys darrerament), i ho fas abans de les dotze, molt bé. Però sento dir-te que si no has estat bona, no ho arreglaràs aquesta nit anant a dormir d'hora!

    Jo també he vist la cavalcada, i m'ha semblat força espectacular i ben organitzada. Potser ens deixem enlluernar per l'ambient màgic, però em sembla que la gran representació i posada en escena no és flor d'un dia. Suposo que, per més que diguin, no hi pot haver comparació entre la capital i els pobles que l'organitzen pel seu compte. Ah, i dono fe que sempre he vist escales i gent enfilada a tot arreu per tenir una bona panoràmica dels Reis. De petit sempre em portaven a Barcelona perquè segons ma mare, al meu poble era tan lamentable la cavalcada que no volia que ho veiés. No recordo massa com era la cavalcada en si, però les escales ja hi eren!

    ResponElimina
  2. M'has fet venir ganes d'anar-la a veure. Potser l'any que ve m'animo!

    ResponElimina
  3. Doncs mai he estat a la cavalacda de la ciutat. Sempre ens vam quedar a la cutre salxitxera del barri. Ja en tenia prou i després ja no em va cridar mai l'atenció. Ma mare i ma germana continuen anant, xò a mi no em diu res.

    Si vols coses curioses de la fauna barcelonina, et recomano la festa de Sant Medir, el dia 3 de març. El mateix dia, a Gràcia i el diumenge següent a Sants. La quantitat de caramels és brutal i tb hi ha tradicions ben curioses....

    ResponElimina
  4. Ai, espero que els Reis t'hagin dut molts regals!!!

    ResponElimina
  5. quin ordre no-lògic segueixen les carrosses en el teu poble?

    ResponElimina
  6. XeXu, certament no ho vaig arreglar anant a dormir d'hora... Catxis! No se'ls pot enganyar als Reis. Però no passa res, perquè jo em porto molt bé i em van dur moltes coses, què et penses?
    T'apuntaré a la llista de persones que em confirmen l'existència d'escales a Barcelona per veure la cavalcada al carrer. Per sort les carrosses són prou altes i des de tercera o quarta fila jo ho veia prou bé. De fet és un gran invent perquè les espatlles dels pares i mares aguantin tota l'estona.


    Jansy, jo t'ho recomano, la veritat. La trobo molt currada, i això ajuda molt a que els nens mantinguin la il·lusió d'aquella nit any rere any.


    Rits, doncs a mi sí que em crida, mentre pugui l'aniré a veure! M'apunto això de Sant Medir, tot i que em sona bastant, algun cop crec que l'he vist, aquesta desfilada. No sóc gaire de recollir caramels, ara, potser tres o quatre... Si tinc criatures al costat sempre els acabo donant, l'època en què em barallava i volia agafar-ne molts ja ha passat (per sort!). I sí, m'han dut moltíssimes coses! No sabia que m'hagués portat tan bé!


    Pons, al meu poble hi ha carrosses fetes per entitats locals i les tres dels Reis, però la cavalcada no segueix una història lògica com la de Barcelona (carrosses de benvinguda, el patge, els que recullen cartes, carrosses amb els regals darrere de cada Rei, la del carbó, la d'anar-se'n a dormir aviat...). Senzillament desfilen camions guarnits (com es pot) i al final, els tres Reis (en l'ordre normal, això sí).

    ResponElimina