18 de febrer 2011

El cor del poble

Hi ha zones del poble per les quals no hi passo sovint, ja que no em vénen de pas en les meves activitats quotidianes. Però fa relativament poc, algú em va donar una notícia que em va saber molt greu: la Plaça Sant Ramon, la plaça més antiga del poble, l'han tirat a terra perquè en faran una remodelació. Havia sentit a parlar d'un possible projecte a les revistes locals, però no en vaig fer un seguiment i no sabia si finalment havia tirat endavant o no. La veritat és que jo creia que no s'acabaria fent, no crec que estigués en un estat gaire precari i, a més, creia que hi hauria gent que s'hi oposaria per mantenir l'essència de tot el que arrossega aquest indret.

Segons l'ajuntament, l’objectiu de l’actuació és la creació d’un espai lliure d’ús públic on el vianant i el ciclista tinguin prioritat sobre els vehicles motoritzats. També es millorarà l’accessibilitat, l’enllumenat i els serveis a la zona. No dic jo que la plaça estigués en condicions òptimes, segur que hi havia rajoles aixecades i bancs deteriorats... Però la remodelació podria intentar ser fidel a l'estil de la plaça, intentar no destrossar-la (segons el meu parer) i convertir-la en una pista de ciment.

És una plaça que ha recollit nombrosos esdeveniments culturals del poble, i que en els seus inicis, quan el poble només estava format per tres carrers i la plaça, era el centre neuràlgic, el cor del poble. L'arbrat, les rajoles del terra formant un mosaic radial, les cases baixetes velles que l'envolten, la botiga de queviures i la floristeria de tota la vida, el museu, allotjat en una casa antiga... Tot això no serà el mateix, no tindrà la mateixa essència si enmig hi ha una esplanada perfectament il·luminada però sense pena ni glòria.


Així era als anys trenta...



Així era abans de l'hecatombe...







Així és durant l'hecatombe...



I així volen que sigui...





Potser sóc massa clàssica. Potser estic ancorada al passat. Potser no m'agraden els canvis.

Torneu-me la Plaça Sant Ramon...

8 comentaris :

  1. Bufff, el que són capaços de fer a vegades per uns quants vots...

    És una llàstima que algun sòmines sense sentiments vulgui canviar el que, pel que dius, és tot un símbol. Al meu poble també va passar amb una plaça (i la corresponent font)... quina ràbia!

    ResponElimina
  2. A mi no em desagrada el nou disseny. Ja sé que és maco conservar les coses antigues, però la ciutat s'ha de modernitzar, i els espais s'han d'adaptar a la nova estètica dels edificis. Veuràs que ràpid t'hi acostumaràs. Serà un bon lloc per anar a passejar i passar-hi l'estona.

    ResponElimina
  3. A mi m'acaben de renovar la plaça més emblemàtica del barri, que la tinc al costat, fa no res. I sí, molt funcional, molt de disseny però sembla un cony de sala d'operacions minimalista.

    ResponElimina
  4. Jansy, curiosament les obres s'acaben en teoria el mes de maig... El que passa és que al poble va passar una cosa rara, i els que van començar el projecte no són els que l'estan acabant, ja que hi va haver un canvi de govern. Però bé... no puc dir gaire tampoc perquè no hi estic ficada, en temes de política.


    Xexu, jo no dic que haguem de quedar-nos amb carrers de pedra i estancar-nos, però potser precisament el que has dit és el problema que jo hi veig... Quina nova estètica dels edificis? És (bé, era) una plaça antiga envoltada d'edificis antics. Ara serà una plaça nova gens en consonància amb els edificis del voltant. Es perd alguna cosa, al meu parer, una part del que va ser i del que significa. Hi ha parts dels pobles i ciutats que s'haurien de conservar i restaurar, però intentant mantenir l'essència del que un dia van ser.


    Porquet, doncs el mateix. Serà molt funcional però si volguessin jo crec que es podrien trobar solucions intermitges. Jo és que cada vegada veig que m'agraden més les coses antigues... Són miniviatges al passat, d'alguna manera.

    ResponElimina
  5. A la meva ciutat hi havia una plaça molt guapeta on els avis anaven a prendre el sol i els nens a jugar. I un dia de cop i volta van i la foten a l'aire! Ara ha quedat com un nyap! No se sap si vol ser plaça o carrer...

    ResponElimina
  6. Realment penso que els que s'encarreguen de fer remodelacions no tenen en compte l'entorn. A Badalona va passar el mateix amb el nucli històric, volien posar fanals de disseny moderníssim que no feien joc amb les cases centenries que hi havien allà.

    I, la veritat, quan fas remodelacions no cal posar-ho tot de la darrera tendència, pots trobar coses del tipus "modernes per dins i velles per fora" que són funcionals i no queden com un mòbil dins d'una tomba maia !!

    ResponElimina
  7. Com a arquitecta crec que cal respectar els edificis d'importància arquitectònica i històrica. Però una plaça com la que surt a les fotos crec que no té importància arquitectònica, i crec també que cal adaptar-se als nous temps i a les noves necessitats. Pensa també que l'essència d'una plaça surt sobretot de la gent i les activitats, i que això no té per què morir...

    Ànims!

    ResponElimina
  8. Guspira... aquí pretenen que sí acabi sent una plaça on hi continuïn anant avis i nens a jugar... però sense encant.


    Carquinyol, m'ha agradat això de "modernes per dins i velles per fora" :) No agrada tant tot això del turisme rural, per exemple? Masies de tota la vida amb totes les comoditats.


    Finestreta, hi estic d'acord, no té cap tipus d'interès històric pel que fa al que hi pugui haver... és l'essència que té. I no dic jo que no s'hagi d'adaptar, i que l'essència acabi morint... Simplement que amb tot el que té al voltant, no lliga.

    ResponElimina