10 d’agost 2010

El com i el per què de tot plegat

Internet ha estat una revolució en tots els sentits. Existeix des de molt abans que jo en fos conscient, i també de que jo tingués un ordinador a casa. Comprar bitllets d'avió, comunicar-se via mail, parlar amb gent de l'altra punta del món, trobar informació actualitzada... No dic pas que els avantatges no siguin infinitament enormes, però hi ha coses que potser es podrien trobar per altres vies i sempre s'acaba recorrent a Internet. L'enciclopèdia gairebé no la faig servir mai, i el diccionari... El diccionari encara m'és útil, però tampoc l'utilitzo amb gaire freqüència. Segur que per Internet hi ha molts diccionaris i enciclopèdies infinitament millors que els que pugui tenir a casa, actuals i molt més complets, però això no treu cap a que em faci una mica de llàstima no utilitzar-los més sovint.

De tota manera, el que m'hi ha fet pensar no han estat ni les enciclopèdies ni els diccionaris. A casa calia fer neteja de certs calaixos i armaris, ja que no hi havia gaire espai per a poder guardar llibres i coses que vaig acumulant. I un dels interrogants que algú va deixar anar va ser: I si donem la col·lecció del Como y por qué? (Nota: a casa no conservo pas tots els llibres de la meva infància, però no he llençat mai un llibre: tots han anat a parar a familiars, amics o a la biblioteca de la meva antiga escola). Bé, reprenent el fil de la història... La col·lecció de llibres. Són un total de 45 volums editats als anys 60, i cada volum parla d'algun aspecte en concret d'aquest món des d'una perspectiva més o menys "científica", però amb un vocabulari molt planer. Per exemple, alguns dels volums són Les Aus, Principis científics, Insectes, Descobriments, L'electricitat, Les Matemàtiques, Oceanografia, Experiments científics, Mamífers prehistòrics, l'Astronomia...

En sentir això de "donar", el primer que em va passar pel cap va ser "ostres, quina llàstima!". Em resisteixo força a llençar coses, sempre hi ha la recança que et queda de si podria fer-te servei o alguna cosa així. Em van fer obrir els ulls i adonar-me de que feia molts anys que ni me'ls mirava, aquests llibres, que amb Internet ara ni se'm passava pel cap consultar-hi alguna cosa, deixant de banda que per ser dels anys 60 moltes coses estarien completament desactualitzades. I és cert, hi ha moltes coses en aquests llibres on s'hi pot llegir que això o allò "encara no se sap per què passa", "s'està investigant encara sobre aquest aspecte", etc. I potser ja tenen una resposta avui dia. O no. O algunes coses s'ha descobert que no eren com es creia en un principi. Però abans de donar-los vaig voler fer una ullada a alguns dels llibres, i potser anava una mica desencaminada. Si penso en els anys 60 em queden força lluny, però moltes coses ja s'havien descobert llavors, o ja s'intuïen.

Me n'he adonat que d'això ja se'n parlava llavors. I que això altre ho vaig aprendre també en aquests llibres.

Els hem empaquetat i els hem guardat en un altell. Allà on eren hi he posat (i hi posaré) altres coses que vull tenir més per la mà. He decidit que es queden a casa.


Uns quants llibres de la col·lecció.

3 comentaris :

  1. Ara ja sabem d'on et venen algunes dèries, segurament part del mèrit de que actualment vagis en camí de ser una important biòloga el deus a aquests llibres. L'interès científic ja se't manifestava de ben petita.

    Ostres, jo sóc incapaç de desfer-me de llibres, al contrari, sempre n'acabo arreplegant.

    ResponElimina
  2. jo consultava sempre la col·lecció de Petete, els seus llibres eren plens de sabers que no coneixia (no sé si eren certs o no). Allà vaig saber perquè estornudàvem o perquè teníem picors.
    També diuen que la Viquipèdia és l'enciclopèdia menys creïble d'internet... ah, i els llibres tampoc en llenço cap!!!

    ResponElimina
  3. Xexu... "important"? Home, tan de bo, però no corris massa ;-)


    Instints, jo no en llenço cap... Ahir vaig anar a la biblioteca del poble del costat amb els llibres que s'havien de donar. Com a mínim segur que fan servei a algú un dia d'aquests

    ResponElimina