06 de febrer 2010

Qui ha dit que la genètica és avorrida?

A primera vista, la genètica no és pas avorrida: una molècula helicoïdal, increïblement condensada, és qui poseeix la clau que obre el pany de la nostra existència, del nostre ésser. És molt interessant i força curiós com a través de l'evolució s'han arribat a generar processos tan complicats i interconnectats entre sí. Som ben bé una màquina molt ben regulada, més complexa del que us pugueu imaginar. Però quan comences a estudiar, et bombardegen un munt de noms, processos de regulació gènica, proteïnes... Que espanten una mica.

Per sort, però, hi ha una part de l'assignatura de resolució de problemes. Per tal de posar en pràctica els mecanismes d'herència i coses així, se solen emprar sempre els mateixos exemples: la famosíssima Drosophila melanogaster, pèsols, la cresta de la gallina (la forma de la qual ve determinada per un fenomen d'interacció entre gens), ratolins...


Però també es pot tenir més imaginació i per treure ferro a un examen, plantejar un problema així:




(imatge extreta d'un model d'examen de l'any 2007... no m'ho he inventat!)


He de dir que no he estat mai seguidora d'aquesta sèrie, en conec els trets bàsics... però tot i així fa gràcia!


Per als més inquiets: si no m'he equivocat: a)39% b)39% c)1,2% d)4,4%

9 comentaris :

  1. Veig que a biologia també han arribat!!

    Mirant exàmens d'anys anteriors (dels meus) n'he trobat més d'un d'aquesta temàtica i la majoria tenen a veure amb l'Enterprise i què ha dit el Senyor Spock.

    En un d'ells havien quedat atrapats en gas intergal·làctic i s'havia de determinar si podrien o no sortir amb l'energia que quedava a la pobre Enterprise.

    De totes maneres, aquest gener m'he trobat amb un problema d'examen que els involucrava i no me'n vaig sortir...

    ResponElimina
  2. A l'autònoma us fan els exàmens en comic sans...? On anirem a parar.
    Problemes així també n'he vist, sempre fan més alegre un examen. És el mateix que parlar-te d'un paio ros, baixet i de nas gros, els números quadraran igual, però Spock ven més.

    Genètica no és mala assignatura, et pots distreure una estona amb els problemes i aprens coses interessants. Però quan ja comences a flipar en colors és a Genètica Molecular. Aquesta assignatura és una mala bèstia i acabes amb la impressió que estàs estudiant una fàbrica de siderúrgia. La maquinària de la genètica és la polla, amb perdó. A mi em va encantar, és quan més veus que som màquines perfectes. Potser tu no la faràs, segons el camí que agafis, però te la recomano si et van les drogues dures.

    ResponElimina
  3. a mi no em sembla gens avorrida! de fet em sembla una de les disciplines més interessants! B7s!

    ResponElimina
  4. :-D

    A mi els problemes de genètica m'agradaven molt (suposo que no cal dir perquè :-P) i aquest m'ha fet molta gràcia!!!

    ResponElimina
  5. Aborrida no se si ho serà però el que sé segur és que el meu cap no la tolera...

    ResponElimina
  6. Jo tenia un professor a l'escola que ens feia problemes de física adaptats als companys de classe. Per exemple:

    "El Carles ha decidit tirar-se per la finestra des d'una altura de 8 metres."

    Era més entretingut, sobretot perquè a vegades viatjàvem a velocitats impossibles!

    ResponElimina
  7. Alasanid, bé... potser no vas fer els càlculs bé del tot però segur que vas fer tot el possible per a salvar la tripulació de l'Enterprise! segur que això també es valora ^^


    Fada... dona, així vist és molt fred, però és molt interessant eh!!! Si la meva família tingués més memòria faria un arbre genalògic amb alguns trets distintius, a veure d'on em vénen ^^


    Xexu, ara no sé si el que em van donar era en Comic Sans o no... aquest l'he tret de la web de recursos del proefssor, he fet copia-enganxa. I sobre el que faré i el que no... encara tinc molts dubtes existencials :( Em quedo a biologia, això segur, però dins d'aquesta...


    Nimue, i tant que ho és! Com deia en Xexu, sembla mentida que una fàbrica tan i tan complexa i tan ben regulada sigui tan perfecta a nivell microscòpic... ha de ploure molt perquè inventem alguna cosa que li arribi a la sola de la sabata.


    Matgala... bé, suposo perquè és l'única part matemàtica de l'assignatura, hehe. Tu feies genètica també??? No ho hagués imaginat mai!


    Dafne, ben explicada, la genètica la pot entendre tothom, segur! A mi em sorprèn molt com es codifica tot. És molt curiós: a informàtica tot va amb 1 i 0, i sembla mentida com amb dos numerets es pot fer de tot. El material genètic funciona amb quatre lletres :)


    Jansy, que bo!! és un bon mètode, l'aplicaré a les meves classes, hehe.

    ResponElimina
  8. No, no! La genètica l'havia fet a l'institut, no sé si a tercer de BUP o a COU. Però féiem problemes d'aquest tipus!

    ResponElimina