04 de febrer 2010

Apostes

Qui no ha fet mai una aposta: per fer broma, en un partit de futbol, en una nit de gresca...

Què t'hi jugues a que...

Doncs estudiant també se'n poden fer! Si més no, el mal tràngol es relativitza.

Demà tinc exàmen de citologia i histologia, tan de teoria com de pràctiques. A la part pràctica, ens passen 20 diapositives amb imatges de preparacions de teixits que hem vist al laboratori. I hem de saber què són.

De les quaranta més o menys que hem vist, jo he fet la meva aposta. Us en poso cinc (20 són moltes!) i ja us diré si tinc intuició o no!

A sota teniu els teixits als quals pertanyen... però desordenats. Algú s'atreviria a jugar al joc de les parelles? Aviso, si algú ho endevina tot, que vingui demà a les 10 del matí a suplir-me a l'examen eh!


Ah! I no cal que piqueu a sobre per veure'n el nom... que no hi és! Ahá! Us he enganxat! Que jo també ho faig, això!







I les possibles ubicacions són:

- pàncrees
- bufeta de l'orina
- os en desenvolupament
- orella
- fèmur


5/02/2010, 19:30.
Les respostes, en forma de comentari

Per cert, 4 de 5. El pàncrees no ha sortit...

8 comentaris :

  1. primer de tot, molta sort demà!!!!

    fer apostes, juguesques en fem tots, i tens raó fa més divertit segons quines tasques!

    mmmm, amb el poc que sé de ciènciq gairebé millor que no aposto res, que segur que no encerto ni una!!! prefereixo esperar i veure els resultats per meravellar-me amb les mostres.

    per cert, això de citologia, no en tinc ni idea què és, sols que em recorda que he de trucar a la ginecòloga! (buf, i fa una mandra...)

    ResponElimina
  2. Molta sort en l'exàmen !!

    I ja em perdonaràs, però jo quasi prefereixo imaginar-me que són imatges de planetes exòtics i desconeguts...

    ResponElimina
  3. Molta sort!
    El primer és el planeta terra, allò és Europa, no? La pregunta és: on és el planeta terra al nostre cos? Gran pregunta.... Uix.... no continuo que diria coses que després m'avergonyiria! Perdó, perdó, ja callo i me'n torno a casa....
    Repeteixo: sort!

    ResponElimina
  4. Va, jo ho provo, tot i que fa 13 anys que vaig fer aquest examen.

    1. Bufeta
    2. Os en desenvolupament
    3. Orella
    4. Fèmur
    5. Pàncrees

    No sé si vull saber la nota...

    Molta sort i recorda, si no saps què és, posa pulmó.

    ResponElimina
  5. Uau! Però quin illot de Langherhans més xulo!
    ;-)

    ResponElimina
  6. Uff! Jo ni ho intento per no fer el ridícul! ;P
    Això sí, t'anava a desitjat sort, però em sembla que l'examen ja l'hauràs fet... Tot i així, espero que t'hagi anat d'allò més bé! ;)

    ResponElimina
  7. Moltes gràcies a tots!! ha anat molt bé, tot i que he de dir que no s'han picat gaire... han estat misericordiosos ^^

    -------

    Rits, ufff, és millor la citologia jo diria. Tot i que es pot arribar a fer força pesada... Citologia és simplement la ciència que estudia la cèl·lula (cito), i histologia, és la ciència que estudia els teixits.


    Carquinyol, doncs hi tens un univers d'allò més interessant dins teu! (tot i que no totes els imatges són de teixits humans, però en un lloc o altre ho tenim...)


    Tirai... és Grècia, dona! És l'arxipèlag grec, el Mar Egeu! Encara t'hauré de suspendre! ;-)


    Xexu... t'ho pots autocorregir tu matiex ^^ Tot i que t'he de dir que de memòria histològica no vas molt bé! Òbviament, que m'ho preguntin a mi d'aquí a deu anys... que també hi veuré planetes com en Carquinyol.


    Eiii Dan!!! Òbviament, aquesta anava per tu, hehe! És de mico em sembla.


    Joanfer, moltes gràcies igualment, home! L'energia positiva segur que és capaç de travessar barreres temporals! :)

    ResponElimina
  8. I les respostes!!!

    1. És un os en desenvolupament. Concretament, un fèmur. Els nostres ossos comencen éssent cartílag i posteriorment, el cartílag és degradat i substituït per os, més dur i resistent. La part blava és la matriu cartilaginosa, i les cèl·lules de color vermell intens són les que van destruïnt el cartílag. Aquestes deixen l'espai lliure per a que les cèl·lules que fabriquen os puguin fer la seva feina


    2.Fèmur. A l'os podem diferenciar dues regions: la part compacta (ossificada, dura, resistent)i la part esponjosa (on hi trobem la medul·la). A la foto es mostra la part compacta. Les estructures fetes de làmines concèntriques són les anomenades osteones (o sistemes de Havers), fetes de fibres de col·lagen que es mineralitzen amb fosfat càlcic.


    3. Pàncrees. Concretament, tal i com ha dit en Dan, un illot de Langherhans (una glàndula endocrina encarregada de secretar a la sang insulina i glucagó, entre altres)


    4. Orella. Concretament, cartílag elàstic. S'hi veuen les cèl·lules del cartílag (els condròcits) disposades en filera i envoltades de fibres elàstiques (els filaments de color blau intens)


    5. Bufeta de l'orina. Està formada d'un epiteli especial, anomenat de transició. Malgrat l'aparença que presenta la imatge de microscopia òptica, totes les cèl·lules tenen la base al mateix nivell, no estan les unes sobre les altres. En són característiques les cèl·lules en forma de paraigua (la que sobresurt, que té dos nuclis), que tenen la capacitat d'incrementar o disminuir la seva superfície (addicionant o traient vesícules) en funció de si tenim la bufeta plena o buida.

    ResponElimina