30 de juny 2009

Rorquals

El nom de rorqual segurament us sonarà, ja que el rorqual comú (Balaenoptera physalus) és la balena que tenim a la nostra Mar Mediterània. Tot i així, no hem de generalitzar i parlar de rorqual únicament per referir-nos a aquesta espècie, ja que el significat d'aquest mot va més enllà.

Rorqual és una paraula que prové del mot noruec röyrkval, que significa alguna cosa semblant a "balena amb arrugues". I és que quan parlem de rorqual ens referim a tota una família de balenes, a un total de nou espècies. Totes elles es caracteritzen perquè no tenen dents, sinó barbes, el morro és més o menys acabat en punxa, són enormes (dins els roquals trobem la balena blava, l'animal més gran del món) i finalment, perquè a la gola hi tenen nombrosos solcs, caràcter que els ha aportat aquest nom.

Comencem per les barbes. Els cetacis que no tenen dents sinó barbes se'ls anomena Misticets (i per tant s'oposen als odontocets, que sí que en tenen). Les barbes no són més que estructures formades de queratina, comparables al pèl, que se situen a la mandíbula superior de la boca i que els serveixen per alimentar-se. Els misticets, per tant, no masteguen, sinó que obren la boca, s'empassen moltíssims litres d'aigua i després la tornen a expulsar, de manera que les barbes actuen de filtre i no deixen que l'aliment retorni al mar. Els principals organismes que conformen la seva dieta són el krill i els calamars.















Els solcs que caracteritzen els rorquals són de nombre força variable entre espècies, i oscil·la entre els 20 i els 100. La seva funció és fàcilment comprensible si pensem en un acordió: quan "l'obrim", la manxa es desplega i per tant, el volum de l'acordió augmenta considerablement, de manera que hi entra molt més aire. Els rorquals són animals molt grans: els més petits fan uns deu metres, mentre que la reina dels mars, la balena blava, arriba fins als trenta metres. Així doncs, és lògic que necessiti tones de menjar cada dia per poder subsistir, i per tant, ha de filtrar moltíssima aigua. Quan obre la boca, els solcs de la gola es despleguen i permeten que el volum d'aigua que pot engolir sigui molt superior al que es podria empassar si no tingués els solcs.


Balena geperuda (Megaptera novaeangliae), una espècie de rorqual. Es poden apreciar els solcs de la gola


Aquí teniu un resum de quins són els rorquals que existeixen. Més endavant us donaré quatre pinzellades d'alguns d'ells (clicant a sobre es veu més gran)


I com a últim apunt, una desmitificació: les balenes NO treuen aigua tot fent un sortidor a través dels espiracles (en tenen dos, a diferència dels dofins que en tenen un). Cal tenir en compte que els espiracles són les narines, les obertures nasals, i que ells respiren per pulmons... si els hi entra aigua, moren i s'ofeguen!! El que a nosaltres ens sembla un sortidor, en realitat és vapor d'aigua, que es condensa. És un apunt a tenir en compte si presencieu algun tius de varament de cetaci: cal evitar que la pell se'ls assequi, però en mullar-los eviteu sobretot que l'aigua entri per l'espiracle.

----------------------

Fonts:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Baleen
http://commons.wikimedia.org/wiki/Megaptera_novaeangliae
http://books.google.es/books?id=-wuhsC9mODQC&printsec=frontcover&hl=ca&source=gbs_navlinks_s (Whale watcher, de Trevor Day)

----------------------

Monogràfic de cetacis (altres entrades)
- El rorqual blau
- La balena geperuda
- El rorqual comú

5 comentaris :

  1. Uns animals fascinants, sens dubte. I un blog genial! T'aniré seguint tot esperant els posts sobre cetacis :)

    ResponElimina
  2. De moment aquest examen l'aprovaria, tot i que també he après algunes coses. Però el que en sé no em ve de la carrera, sinó de la meva fal·lera pels animals de quan era petit (cosa que al final segur que em va acabar portant a la carrera). Abans en sabia moltes coses, m'agradava molt. Sempre és agradable llegir com expliques les coses, ets molt didàctica. M'agrada.

    ResponElimina
  3. GENIAL!! INTERESSANTÍSSIM!!!

    A mi m'encanta aquest post que has fet i m'encantarà el monogràfic que faràs dels cetacis!!! =D

    Jo al meu blog hi vaig escriure dos posts d'orques. Un informant sobre les orques i un altre explicant diferències entre orques i balenes, perquè estic cansada, MOLT CANSADA, de sentir dir "balena assessina".

    Aquí et deixo els links per si hi vols fer un cop d'ull ;)

    Informació sobre les orques:
    http://blocs.gracianet.cat/la-figurita/2009/01/21/orques-i-informacio/

    Identificació de les orques:
    http://blocs.gracianet.cat/la-figurita/2009/01/28/orques-ii-diferencies-entre-balenes-i-orques/

    Espero amb ganes els teus pròxims posts ;) ^^ =D

    ResponElimina
  4. Benvingut asimetrich! Són fantàstics, els reis del mar... bé, què n'he de dir jo, està clar que només els hi llençaria floretes :-)


    Xexu... didàctica... m'ha agradat que m'ho diguessis. Jo m'ho passo bé explicant coses, revisc els coneixements que tinc i de vegades són coses que per més que les diguis trenta cops, mai acabes de fascinar-te... I bé, jo tot el que sé i acabaré sabent també son coses extra-llicenciatura. Però si t'agrada alguna cosaa ja busques la mare de saber-ne, d'indagar, d'absorbir-la...
    Una abraçada, i gràcies pel compliment ;-)


    Èlia, estan molt bé els teus posts, felicitats! me'ls he llegit i són molt interessants! Tenia ganes de fer un monogràfic i impregnar-me de cetacis ^^ Estic pensant de fer-ho en un bloc paral·lel, però tan sols és l'inici d'un projecte, hehehe. I bé, s'ha de ser considerat amb els que creuen que les orques són balenes, que el fet de no ser "expert" en un tema ens porta a errors com aquests... No vull ni saber quines bajandes dec saber jo i que no son veritat :P De tota manera, aqui estem nosaltres per desmentir tots els falsos mites sobre balenes i dofins i divulgar-ne la veritat, muahahhaa ;-)

    ResponElimina
  5. Jajaja és clar que sí!! Si, de fet, els posts que vaig fer van ser per desmentir tot aquest mite que les orques són balenes i "assessines"..jejeje ^^

    Doncs el projecte del teu bloc paral·lel és molt interessant!! ;)

    ResponElimina