25 de gener 2009

Casualitat... o molta sort?

Tot allò que no podem controlar i que hem de deixar en mans del destí o del futur ens fa pensar en la sort. En que hi ha alguna cosa etèria que pot ajudar-nos, però que no sabem com dirigir-nos-hi. No sabem què hem de fer per tenir sort. Perquè no podem buscar-la ni aconseguir-la amb els nostres propis mitjans, perquè llavors... llavors ja no és sort! Ha de ser del tot aleatori, una cosa casual, una situació davant la qual tanquem els ulls i diguem: que sigui el que hagi de ser.

Però hi ha tot un seguit d'objectes o troballes que en fan referència, que posseir-los sembla provocar cert magnetisme envers la sort. Podem tenir un escarabat d'aquest egipcis com si fos un amulet, o topar amb un trèbol de quatre fulles. Els trèbols. No heu topat mai amb un trèbol? Més ben dit, amb molts trèbols, i tot seguit heu pensat: si n'hi ha tants, vol dir que no és un trèbol de debò, perquè en teoria hauria de costar molt de trobar! Doncs exactament, no són trèbols (no descarto que algun cop n'hagueu trobat algun, però els camps sembrats de trèbols de quatre fulles no ho són!)


I què són? Doncs un tipus de pteridòfit, és a dir, una planta que pertany a la mateixa divisió que les falgueres. I això que a simple vista s'assemblen com un ou i una castanya... Concretament, parlaríem del gènere Marsilea. Anàlogament a les falgueres que tot coneixem, Marsilea té una fulla (fronda) dividida en quatre, i cadascuna de les fulletes es diu pinna. Els trèbols vertaders de quatre fulles són angiospermes (és a dir, plantes amb llavors i flors), i són molt més evolucionats que no pas les falgueres. L'origen del per què alguns trèbols tenen quatre fulles encara està per descobrir. No se sap ben bé si és degut a alguna mutació, a un gen recessiu, a factors ambientals... De tota mamera, si trobar un trèbol de quatre fulles ja és tenir molta sort, aquest no és el límit. El rècord actual està en 21: un agricultor japonès va trobar força trèbols de quatre fulles al seu jardí i els va començar a creuar, de manera que han anat passant els anys i cada vegada ha anat trobant més i més fulles... fins a tenir-ne un de 21. Això vol dir tenir 5 vegades més sort?


14 comentaris :

  1. Això vol dir fer trampes!!! jejejejeje

    un petonàs, maca!

    ResponElimina
  2. Totalment dacord amb l'Elur! En aquest cas no podem parlar de sort!
    A més, qui coi ha vist mai amb els seus propis ulls un trèbol de 4 fulles eh?! que vingui i m'ho expliqui perquè jo no m'ho acabo de creure.
    Enfi, m'ha semblat molt interessant l'explicació científica, tot i que reconec que a vegades em costa assimilar els conceptes (sóc una alumna amb el cap una mica dur...jeje).
    Sigui com sigui, tinguem els amulets que tinguem, busquem el que busquem, sempre hi ha un component de sort en la vida. Encara que segurament hi ha qui et dirà que no és sort... que el destí està escrit! Jo almenys crec més amb allò de que nosaltres mateixos ens creem el nostre propi destí i la nostra pròpia sort!
    apa, ja m'he enrotllat com una persiana... una abraçada ben gran guapa, i a fer nones aviat, que demà és dilluns!

    ResponElimina
  3. Òstres!! Que interessant!! =O

    Un trèbol de 21 fulles?? =O

    Jo no hi crec en tot això dels amulets..jo crec que la sort només és un nom, el que passa és una simple coincidència de fets que ens afavoreixen i llavors els anomenem "sort" i si ens perjudica en diem "mala sort", però realment són simples coincidències que els posem "nom propi".

    Però això només és el meu punt de vista..jejeje

    Jo tinc un trèbol de 4 fulles de tela, que em va donar un home que feia d'estatua vivent a Granada fa uns 5 anys, que em va fer gràcia, li vaig donar unes monedes i ell em va donar el trèbol ^^ Si el guardo no és perquè cregui que em porta sort, sinó perquè ja que me'l va regalar no el llençaré pas..a més és un record d'aquell dia ^^ I repeteixo que és de tela eeh, no la planta xD

    Bé, ja no tinc res més a dir xDD

    ResponElimina
  4. La sort va per barris, per a nosaltres pot ser sort, però pel pobre trèbol (o substitut) no ho és pas. I això per no parlar de les potes de conill...

    ResponElimina
  5. Més de cinc, de fet, però com diu l'Elur, això és trampa! Si no te'l trobes sinó que el fabriques, segur que no porta sort. Les pinni de la planta aquesta semblen fulles de Ginkgo biloba, un arbre que m'encanta. Però fes-me cas, deixa la botànica!

    ResponElimina
  6. Algú dels que deixeu comentaris ha trobat mai un trèbol de 4 fulles? Jo no, i no conenc ningú que n'hagi trobat!!
    Per mi que tot plegat és mentida i el trèbols de 4 fulles no existeixen, je je je...
    Evidentment, els fabricats no compten, eh? ;)
    Laia, molta sort als exàmens!

    ResponElimina
  7. Per mi la sort és llegir els teus posts tan curiosos i plens d'entusiasme per tot el que t'envolta que ens transmets de manera tan planera. Un petó, bonica!

    ResponElimina
  8. Interessant... De totes maneres jo no puc dir que no hagi trobat un trèvol de 4 fulles ja que no l'he buscat mai.

    De totes maneres més que sort el que fa falta és que les coses s'esdevinguin com ens interessa.

    PS: Espero que hagis començat els exàmens amb bon peu.

    ResponElimina
  9. Jo cada cop que vaig a Ireland agafo trebolillus per plantar i no hem surten mai... snif

    ResponElimina
  10. Ostres, he llegit els comentaris i he quedat sorprès. I tant que hi ha trèbols de 4 fulles! Que algú no n'hagi vist mai no vol dir pas que no existeixin.

    Només cal tenir un tros de gespa amb trèbol (si pot ser molt dens millor), apropar-s'hi i tenir 10 minuts de paciència. Paraula que existeixen. El meu record va ser trobar-ne 4 en un sol dia.

    El que si que no he trobat mai és un de 21 fulles...

    ResponElimina
  11. Hi havia una papereria al meu poble que es deia trèbol i sempre hi anava a comprar, això no em va portar millor sort, però jo hi creia, i tu m'hi has fet pensar ara!

    ResponElimina
  12. Si, oi elur? Aquest japonès que se els empesca totes...


    Ui iruNa... em sembla que en jansy sí!!! :-P Jo també penso com tu en aquest sentit, en què el nostre futur dependrà en gran part de nosaltres. No ho podem controlar tot, això està clar, i suposoq ue aquí entra en joc la sort, tot el que és aleatori...


    uo èlia, guarda'l guarda'l! En sí, tot això aleatori és el que anomemem sort, res més.. voler-la temptar és perillós!


    carquinyol, com tot, és relativa la sort... per a uns sí i per als altres no, i de vegades també afavoreix a qui menys s'ho mereix! En aquets sentit fins i tot consola que sigui aleatòria, perquè sinó... quina mala llet!


    Xexu, i si el busques tamoc funciona diuen... te l'has de trobar simplement. Ha de creuar-se pel teu camí. Però en reaitat és una mica estrany aquest mite, perquè jo camino dempeus, no a un pam de terra... I això de la botànica ara sí que no sé per on vas. No som gaire amigues, tinc clar que no m'hi especialitzaré pas :-P Hehehe durant l'examen vaig recordar-me de tu... Al professor li va sonar Wa yeah al mòbil :P I jo després tararejant!


    Ai Gemma... en Jansy, en Jansy! Se us menjarà a tots, hehehe.

    Ai fada... i ara com em baixaran els colors de la cara a mi? :P


    alasanid, no s'hi val si el busques XD


    helena, no els hi deu agradar el clima mediterrani :P


    jansy, ja he donat veus per aquí dalt per a que no siguin tan escèptics ;-) Gràcies pel testimoni!


    Cesc: i si a la papereria hi vas comprar fulls i bolígrafs, i amb ells vas escriure apunts i vas fer exàmens, i els vas aprovar? Sort indirecta :P (Això sí, un 90% del mèrit... per haver estudiat!)

    ResponElimina
  13. Jo no crec en això de la sort i aquestes coses. Però el trèvol de 21 fulles m'ha semblat molt maco :-)

    Ai, feia dies que no passava!!!

    ResponElimina
  14. I tant que n'hi ha! Jo si que n'he trobat en més d'una ocasió. Suposo que és qüestió de tenir temps. En el meu cas és pq tenim un jardí ple de trevols.. i és clar si en 40 Anys no et trobes amb cap gairebé en podriem dir mala sort.. ��

    ResponElimina