17 de novembre 2008

Quart experiment: sabó

Avui agafaré com a model d'experiment el que he fet a pràctiques. De fet, es feia antigament a casa, o sigui que si teniu el material necessari podeu aconseguir al final un sabó ben casolà! Exacte, he fet sabó. Però no serveix per rentar-se les mans, ja que és de caràcter bàsic, és a dir, que no té un pH més o menys neutre sinó elevat. Suposo que per rentar roba o draps sí que ens farà servei! Jo per si de cas li he posat el nom, a veure si després ens el podem endur ^^ A alguns instituts es fa, aquesta pràctica, però al meu no ¬¬ O sigui que és la primera vegada que faig sabó!

Un sabó és un tensoactiu amb certs additius com ara perfum, colorants, etc... que el fan més atractiu. Les molècules tenen una part hidrofòbica (que no s'enllaça amb aigua) i una part polar o hidrofílica, que sí que interacciona amb l'aigua. La brutícia que no marxa amb l’aigua és normalment perquè no és miscible en aigua, com ara els greixos. Quan el tensoactiu està en aigua es reorganitza per tal de crear una mena d’esferes microscòpiques i es genera un espai hidrofòbic a l’interior. Aquestes esferes es diuen micel·les, i quan es formen en presència de brutícia, aquesta queda al mig de les "esferes" (ja que sol ser greix, i aquest repel·leix l'aigua) i per tant la brutícia és arrosegada per l'aigua quan esbandim. I tot ben net!

A la imatge hi teniu aquesta mena de cucs arrisats amb una bola. La cua és la part hidrofòbica, i la bola, la part polar. Com veieu, en presència d'aigua totes les cues es posen juntes i els caps polars queden a la part de fora. I això mateix també passa a les membranes cel·lulars de tots i cadascun de vosaltres!


Per preparar el sabó, el que cal fer és fer reaccionar un triacilglicèrid, que inclou aquestes estructures que tenen una part hidrofílica i una hidrofòbica, amb una base com ara el NaOH. Als triacilglicèrids (que tenen tres cadenes hidrocarbonades hidrofòbiques) en presència de la sosa se'ls trenquen els enllaços que uneixen les tres cadenes i queden lliures els grups èster (els grups polars), que s'hidrolitzen. En aquest cas, com que la base utilitzada és hidròxid de sodi, obtenim un grup carboxilat sòdic unit a la llarga cadena de carboni. I aquest procés és el que rep el nom de saponificació.

I d'on hem tret els triacilglicèrids? Doncs del rebost, perquè hem fet servir 23 g de llard i 53.5 grams d'oli d'oliva. Ho hem dissolt fins a arribar als 50 graus i després ho hem tret a fora. Seguidament hem afegit la dissolució de NaOH (feta amb 11 g de sosa i 30 g d'aigua) i... a remenar durant 20 minutets. Adquireix una textura homogènia i densa, i de color groguenc. Durant el procés hem hagut de refredar-la tot mullant el vas de precipitats amb aigua sota l'aixeta (ja que quan es fa la solució de sosa es desprèn molta escalfor i la dissolució per tant també estava calenta). Finalment, se li poden afegir susbtàncies aromàtiques o colorants. A nosaltres ens han deixat fenolftaleïna (una substància que se sol fer servir com a indicador àcid base, que a pH bàsic esdevé rosa), i li hem fet algun motiu decoratiu. I el sabó l'hem abocat en una capseta feta doblegant paper de filtre i recobrint-lo de cartró, que, com no podria ser d'una altra manera, m'ha quedat ben maco! Coi, això com a mínim ho havia de fer bé!!

I dintre d'una setmana ja podré veure el meu sabó! (bé, el nostre, que era per parelles ^^)

9 comentaris :

  1. Ualaaa és més interessant del que jo vaig estudiar això eh! :)

    ResponElimina
  2. jo he vist fer aquest sabó a la meua iaia tota la vida (sabó de postguerra, li deia). Però en lloc d'oli d'oliva feien servir l'oli que sobrava quan cuinaven. Era oli reciclat, jeje! i sí, era més bé per rentar segons quina roba a mà...

    A veure com queda el teu!

    ResponElimina
  3. tant de bo m'haguessin ensenyat aquestes coses a l'institut i no tantes fórmules. Amb aquestes coses veus que tot pot ser interessant i amb tu sempre estem aprenent coses. Ets una artista!!!

    ResponElimina
  4. Fer sabó... me l'apunto.

    Es normal que un cop fet mantingui el caràcter bàsic. La meva pregunta és si en algun moment del procediment quan ja has saponificat tots els triacilglicèrids es pot afegir àcids per neutralitzar els hidroxils.

    PS: fent servir la fenolftaleïna que deies seria fàcil veure quan s'ha de deixar de ficar àcid quan deixi de ser blau (clar que perds la coloració).

    PPS: Em sembla que ara em torna a venir l'esperit d'experimentador ^^.

    ResponElimina
  5. fúccia-rosat volia dir... (no sé on tenia el cap...).

    Em sembla que necessito NaOH...

    ResponElimina
  6. Que interessant!!! *O*

    Explicant tot això, m'has recordat les classes de l'any passat (i d'aquest, perquè a principi de curs vam repassar) quan la professora ens explicava els àcids grassos i la saponificació.

    Dóna gust poder-te llegir sabent de què va la cosa..perquè si mai m'ho haguéssin explicat a classe et llegiria i em mig perdria o "fliparia colors" xD

    Al meu institut tampoc es feia aquesta pràctica (al que vaig fer l'ESO) i a aquest (al que estic fent Batx.) doncs de moment, entre l'any passat i el que portem d'aquest, tampoc l'hem fet i dubto bastant que la fem...

    El que recordo de l'ESO que em va agradar bastant i em va marcar perquè mai ho havia fer i tampoc ho he tornat a fer, va ser criar grills; suposo que és una cosa que s'ha fet a molts instituts, però jo només ho vaig fer a aquell curs, em sembla que era a 3r d'ESO. 1r vam contar els mascles i les femelles i a partir de llavors els anàvem contant cada dia, també els morts i de quin sexe eren i les cries que neixien, etc. Tot ho anàvem anotant a unes fitxes i els morts els miràvem per la lupa binocular; el menjar ens anàvem tornant per portar coses cada u...és una pràctica simple i que qualsevol pot fer a casa seva però a mi em va agradar i sempre m'he enrecordat jejeje

    Per cert, si el sabó l'heu fet per parelles, en el cas que us el pogueu endur...qui de les dues se'l quedarà??

    ResponElimina
  7. Caram, què interessant tot això! Encara sóc a temps de fer la teva carrera? :p

    Lamentablement, mai no he fet gaires experiments d'aquest tipus tot i que sempre he estat atent a tots aquells que podia veure a "El món d'en Beakman" i coses per l'estil.

    ResponElimina
  8. cesc, la teoria pot ser pesada, però fer pastetes i dissolucions he de reconèixer que és divertit ^^


    Nimue, doncs sí, és el de tota la vida!! però té un pH massa alt perquè pugui ser utilitzat sobre la pell...


    Gràcies instints ^^ A mi també em van ensenyar fórmules, no et pensis... però hi ha instituts on sé que es fa, aquesta pràctica, perquè no és gens difícil


    Uhm alasanid... no ho sé... la resta de "receptes" per a fer sabó que he vist les fan partint directament de sabó de glicerina... això ja no val!! XD però d'alguna manera s'han de poder fer sabons de mans casolans...


    Èlia, doncs jo no vaig fer pas coses com la dels grills... però a 2n de batxillerat sí que vaig fer valoracions àcid-base, reaccions redox i de precipitació. A mi em fa molta gràcia això de fer sabó a partir d'oli i llard!!! I ja hem quedat que si ens el dónen el partirem per la meitat ^^


    Jansy.... Algú a qui li agrada en Món d'en Beackman ni ho ha de preguntar!! Hehehe ets dels meus, jo t'hi faig un lloc a la carrera. i tant!!! ^^

    ResponElimina
  9. jaja, jo en vaig fer a l'escola, a 7è o 8è d'EGB, amb oli reciclat. El nostre va sortir amb una pudor de calamars fregits espantosa!

    ResponElimina