29 de novembre 2008

NS/NC

Gairebé he acabat els primers parcials de la universitat, i els tres que he fet han estat tipus test. Excepte a anglès i els de conduir, no n'havia fet, d'examens com aquests. Si portes bé el temari no són cap problema, és més, per a mi gairebé son un avantgatge, perquè de seguida pots descartar-ne un parell. I de les dues que et queden, normalment el matís que les separa es pot resoldre amb certa facilitat. Ara bé, sense estudiar, posar-se davant d'un examen d'aquests és una mica criminal: tot sembla possible, els noms s'assemblen massa, dues respostes només es diferencien en una paraula... I no s'hi val a fer si l'encerto l'endevino perquè resta puntuació. En el de 40 o 50, per cada tres incorrectes se'n resta una de correcta. I quan el test és de 10, cada incorrecta resta 0.5 punts, i la nota baixa vertigiosament amb cada error.

Però... també es poden deixar algunes respostes sense contestar, que ni suma ni resta. I heus aquí el meu problema: encara no he trobat el terme mig. En tots els exèmens me n'he deixat una com a mínim, aquelles que em feien dubtar molt o simplement que no en tenia ni idea. Hi havia qui deia que s'havien de contestar totes, que t'havies d'arriscar amb la que més et sonés o bé comptabilitzant el número de respostes A, B, C o D i omplint caselles de les que n'hi hagués menys quantitat. Hi ha qui n'ha extret bons resultats d'aquesta pràctica, però d'altres n'han sortit malparats. No és el meu cas, no penso així: no m'arriscaré a contestar-les una mica a voleo sense tenir-ne ni idea, que per a fer juguesques ja hi ha la loteria i aquestes coses.

D'altra banda, començo a fer l'examen, a contestar les que sí que em sé i vaig deixant les que em fan dubtar. I un cop he arribat al final, miro les que em falten: i si en veig moltes no m'agrada. Moltes vull dir cinc o sis. Tinc la sensació que no en puc deixar tantes, que un parell o tres com a màxim, però més no (i cadascú per suposat és lliure i ha de contestar el que vol, he vist exàmens amb deu o dotze sense contestar....). Però no sé per què tinc aquesta sensació. Tinc una mica la necessitat de jugar-me-la, de veure si la meva intuició funciona, si en realitat algunes me les sé i només són els nervis els que em bloquegen... I de moment m'ha funcionat, quan he dit "m'arrisco", he guanyat. Però no m'ho puc prendre com una norma, que fins ara alguns no han estat del tot difícils ni definitius, i fer el tonto per no voler deixar preguntes en blanc tampoc és gaire intel·ligent i pot sortir car...

13 comentaris :

  1. Els missatges tipus test són una trampa com bé saps, i més val que vagis aprenent a assumir els riscs necessaris, i no passar-se. En el teu cas penso que rarament trobaràs un examen del que sàpigues només el 50 % de les preguntes i hagis d'arriscar. Estic segur que aproves amb els ulls tancats, i els teus dubtes van més aviat per treure una nota o una altra. Bé, dir que has d'anar sempre al màxim, que ara potser no t'importa, però en un futur t'importarà la nota ponderada. De vegades pots treure més nota deixant un parell de preguntes en blanc que si les contestes i estan malament. Està clar que hi ha una sèrie de preguntes que no et surten a la primera ronda, i que acabaràs contestant i potser arriscant en algunes, però si una, dues, o 10 no les saps, no contestis a la bali-bala.

    ResponElimina
  2. Saps, jo era com tu, me la jugava però deixar-la en blanc havia d'estar molt segur de la resta, tot i que com diu en XeXu, són trampa.

    ResponElimina
  3. Jo he aterrat al mateix tipus d'examen.

    La veritat és no n'he sortit gaire exitós en un dels dos que he fet...

    Hi ha preguntes fàcils i d'aquelles que et deixen transposat. Un altre dia miraré de no respondre les que em sembla que són bones ni em deixaré dur per la intuïció.

    PS: Allò de comptar les opcions per decidir-se no és massa efectiu a vegades he fet un examen de V/F en que hi havia 7 V i 20 F jaja.

    ResponElimina
  4. I ja tens les notes dels que has fet?
    Els exàmens tipus test no han esta mai el meu fort :( Em passa el mateix que a tu, em costa decidir si és millor contestar arriscant-me una mica o és millor deixar-la en blanc... Suposo que aquests exàmens també tenen la seva tècnica i al final acabes aprenent a fer-los bé.
    Molta sort amb els altres parcials!
    Per cert, al final, quina revista vas triar?????

    ResponElimina
  5. Puc parlar des de l'altra banda?

    Jo he tingut sort, només recordo haver fet un examen tipus test: el de conduir. Però n'he preparat uns quants...

    La qüestió de restar és simplement probabilística: es resta de manera que una persona que no sàpiga res i contesti totes les preguntes a boleo, tingui com a esperança (esperança matemàtica, eh!!!) de nota un 0. O sigui, que si hi ha 4 opcions, si contestes a boleo, en principi tens 1/4 de possibilitats d'encertar-la, i en mitjana, n'encertaràs una i en fallaràs 3. Si encertar val un punt, fallar ha de valer -1/3.

    Que ja sé que no és el teu cas, eh!!!

    En el teu cas, si només dubtes entre dues opcions, et surt més a compte (estadísticament parlant) arriscar-te. Que no dic que t'hagis d'arriscar, eh!!! Però en mitjana, de cada dues preguntes en les que dubtis entre dues opcions, n'encertaràs una. I això vol dir que obtindràs 1-1/3 = 2/3 > 0...

    No, no t'estic dient que contestis si no ho veus clar. Només que, si tens una mica d'idea de com va la cosa, potser és una bona idea arriscar-se.

    Ah! Jo MAI he comptat quantes opcions a, b, c o d hi ha als exàmens. Les poso aleatòriament, i normalment tenim un programet que ell en fa 4 versions diferents, canviant els ordres. I això vol dir... doncs que he arribat a tenir un examen amb 5 a seguides!!! D'això no en pots fer cas!

    (com m'enrotllo!!!)

    ResponElimina
  6. Estic totalment d'acord amb les teves decisions, ami també em passen... és una putada (amb perdó per la paraula) que et descomptin per els errors, però bé, en principi es per això, per al que s'estudia, no?

    ResponElimina
  7. jo sempre vaig anar al segur i sense arriscar gaire, la veritat. I si quedaven 4 o 5 en blanc, doncs quedaven en blanc, preferia no sumar a la probabilitat de restar.

    ResponElimina
  8. Ja veuràs. Al final de la carrera sabràs del teu tema, però també hauràs aprés moltíssim sobre probabilitats, lògica i sobretot, adverbis. En els tipus test, els adverbis condicionen moltes respostes.!

    ResponElimina
  9. Jo n'he fet uns quants de tipus test i haig de dir que segueixo la regla que explica la Matgala perfectament. Si la puntuació que resta és la correcta (per 4 respostes possibles, hauria de restar 1/4), aleshores me la jugo. I més si de les 4 respostes en descarto 2.

    També depèn d'un altre factor: no és el mateix jugar-te-la en un examen de 10 preguntes que en un de 50. En un de 50, l'estadística anirà a favor teu i, a no ser que tinguis una mala sort terrible, el total sumarà.

    A mi sempre m'ha funcionat! Encara que sigui per rascar unes dècimes...

    ResponElimina
  10. Buf, això dels examens tipus test és tot un món! Jo a la uni també n'havia fet un munt, quasi tots ho eren. Al principi també em sentia perduda però després vas agafant la teva pròpia tècnica. Jo mai les contestava totes. Sempre feia una primera ronda contestant aquelles que sabia del cert i ja no me les tornava a mirar més. Marcava les que dubtava amb una senyal especial i les que no en tenia ni idea les deixava directament. Després feia una segona ronda a on dedicava més temps a aquelles que tenia dubtes i al final comptabilitzava i decidia el risc que volia correr contestant-ne més o menys de les que tenia dubtes. No sé, ja et dic, cada persona té la seva tècnica. Tu has de trobar la teva pròpia. Però la base sempre és la mateixa, estudiar! jeje Bé, això ja ho fas, així és que cap problema. Enhorabona pels examens fets i aprovats i endavant les atxes noia, que segur que t'ho treuràs tot bé!
    una abraçada!

    ResponElimina
  11. a la meva carrera entre el 50 i el 70% de la nota era per exàmens test, i els odiava! Sempre eren de 5 opcions, i les que més odiava eren les de l'estil:
    a)el cel és blau
    b)l'herba és verda
    c)les dues anteriors són correctes
    d)els núvols són grisos
    e)cap de les anteriors és correcta

    Com no sabéssis la d havies pringat, tot i sabent més de la meitat de respostes!

    ResponElimina
  12. xexu, li vaig agafant el truc (no em ve d'aprovar o no :P) i he vist que és millor deixar-me'n alguna si no n'estic segura, perquè de moment m'hagués fet més mal que bé...


    Cesc, no me les jugo totes però alguna que altra sí... no sé, és que no en vull deixar moltes perquè de vegades a mi els nervis em juguen males passades i llavors les que me sabia no les contesto!


    Alasanid, això de comptar està clar que no funciona, jo no me la jugaré així... I bé, a veure si més endavant tens més sort!


    Gemma, les tinc, les tinc, i no em puc queixar gens ^^ I per exemple, amb el de química resava perquè fos test, ja que així em posaven les respostes, i com que el temari me'l sabia, no tenia risc a deixar-me coses i estava segura de poder destriar minimament bé algunes de les preguntes. I la revista... la portada de color blau amb la família Roca fa patxoca!! ;-)


    Matgala, gràcies per aquest anàlisi de probabilitats però em sembla que seguiré arriscant-me en algunes en que dubti poc i deixant alguna que no en tingui ni idea... Arriscar-me a totes és massa arriscat (ale, una paradoxa rara :P)I sí, he fet un examen amb 6 respostes B seguides hehehe...


    neoPoeta, és lògic que et descomptin, no en tinc cap queixa dels examens test, però sí de la meva indecisió a l'hora de prendre decisions hehehe...

    ResponElimina
  13. Carquinyol, doncs ben fet, ben pensat és una bona estratègia... però veure'n moltes en blanc em feia cosa :P


    Dan, no em diràs que m'he apuntat a estadística? I jo que volia fer biologia... :P


    Jansy, de moment em funciona :P Al de 10 me'n vaig deixar una perquè quan vaig veure el que em baixava la nota per cada una que cagava... buffff


    Moltes gràcies iruNa!! Jo els hi faig asteriscs, a les que em fan dubtar :P


    oooooooooo sí anna, aquestes! Coi, que te'n posen 3 i llavors l'última és: cap de les anteriors és correcta. T_T Frustra molt això, a mi em fa dubtar i remirar i de tot...

    ResponElimina