24 d’octubre 2008

L'escollit

Quan una persona es queda embarassada de bessons, poden haver passat dues coses: que s'hagin format dos zigots (la cèl·lula que es genera quan s'uneix l'òvul i l'espermatozou) perquè dos òvuls hagin madurat alhora; o bé que només s'hagi format un zigot, però que aquest s'hagi dividit en dos i partir d'aquí, s'hagin desenvolupat dos individus. En el primer cas és quan els bessons no són idèntics i fins i tot poden ser noi i noia, i en el segon cas és quan sí que son clavadets (bessons univitel·lins), ja que primer hi ha hagut la fusió de material genètic i després aquest s'ha duplicat i separat en dues cèl·lules diferents. Però veient aquestes fotografies on un òvul és "atacat" per milers d'espermatozous, costa creure que només n'hi hagi un capaç d'entrar, que hi hagi l'escollit en majúscules. I és que la naturalesa és sàvia i se les empesca totes, ja que si no... què passaria si es fusionés un òvul amb dos espermatozous? En el cas dels humans, es crearia un individu amb... 69 cromosomes?? Ni idea. En el cas que fos possible suposo que es produiria un avortament sense que el zigot arribés a desenvolupar-se, ja que en moltes ocasions, quan hi ha errors meiòtics i surten individus amb quantitats de cromosomes que no corresponen, esdevenen no viables i el cos els elimina. Malgrat tot, hi ha moltes malalties que són fruit d'errors d'aquest tipus: el fetus es desenvolupa encara que tingui cromosomes de més o de menys i el nadó neix, això sí, amb les conseqüències que això comporta...

I em despisto coi, que jo volia explicar què és el que passa quan un espermatozou aconsegueix entrar a l'òvul, quin és el mecanisme que permet que no hi entri ningú més!!

Primer de tot, l'espermatozou troba l'òvul gràcies a unes proteïnes de reconeixement que té a la seva membrana. Llavors, la seva membrana i el vitel·li es fusionen, i comença el procés per evitar la polispermia (que penetri més d'un espermatozou).

Primer de tot, hi ha un canvi de la polaritat de la membrana i fluctuacions d'ions que fa que la resta d'espermatozoides siguin allunyats per forçes de repulsió. A més, a nivell de membrana de l'òvul hi ha els grànuls corticals, unes bossetes que alliberen proteases (enzims degradadors de proteïnes) i mucopolisacàrids: els primers, bloquegen els receptors de la membrana de l'òvul, de manera que la resta d'espermatozous no "poden trobar-lo"; i els mucopolisacàrids fan que entri més aigua de l'exterior: ells s'hidraten i la capa exterior de l'òvul creix i s'endureix, creant la membrana de fecundació, una mena de cuirassa d'aïllament. I amb tot això ja no hi ha espermatozou que s'atreveixi a acostar-s'hi!!!


Per cert... RIIIIIIIING.... RIIIIIIIIIIIIIINGGG.... :-D :-D :-D

11 comentaris :

  1. D'aquests temes sí que hi entenc! deu ser per experiència personal :) t'han trucat??? al final t'han trucat? tot acaba arribant, ho veus...

    ResponElimina
  2. Com et deia segur que serà millor del que hauria estat perquè simplement has arribat a témer de debò per no poder-hi anar!

    Vaig que l'òvul primer fa tot el possible perquè es pugui trobar amb qualsevol capgròs (el gàmeta dels mascles, clar) i després un cop el té dins es carrega a tots els altres... Està bé i a sobre és eficaç.

    ResponElimina
  3. En realitat no hi ha tantes malalties cromosòmiques. N'hi ha moltes de mutacions puntuals, de delecions o duplicacions de DNA, però el número de cromosomes és sagrat. Hi ha algunes duplicacions molt grans, però trisomies només poden ser del 21 (Down), del 13 (Patau) i del 18 (Edward), a part dels sexuals, que tenen certa flexibilitat, però en alguns casos es veuen les conseqüències, com els XXY (Klinefelter). En tots els casos de les trisomies autosòmiques hi ha importants retards mentals, entre d'altres coses, i qualsevol altra trisomia no és compatible amb la vida.

    De monosomies encara està pitjor la cosa. No pot faltar un cromosoma, perquè és abortament segur, a excepció de la monosomia XO (Turner).

    Que gaudeixis moltíssim a València. La ciutat de les ciències i les arts és espectacular.

    ResponElimina
  4. Que bé, la trucada!

    El millor de tots aquests processos que expliques és que deuen passar en un temps rècord. De totes maneres, aquest món dels espermatozoides és massa competitiu i no se'ls valora l'esforç!

    ResponElimina
  5. Mare meva, entre el teu super post i el comentari d'en XeXu m'acabeu de fer una masterclass! M'encanta llegir-te Laia, tens una manera d'explicar les coses que enganxa... m'has recordat a alguns professors que he tingut amb els quals disfrutava moltíssim escoltant-los a classe. Ets una crac!

    Ah, i enhorabona per la trucada i pel que aquesta comporta (gràcies per l'aclariment en l'afegit del post anterior)!
    una abraçada guapa!

    ResponElimina
  6. Que interessant tot això, de veritat!! M'encanten els teus posts!! *O*

    I m'alegro moltíssim que hagis rebut la trucada!!!! =D

    ResponElimina
  7. Jeje... Un encanteri rodó, aquest de la trucada :P

    Per cert, del que s'assabenta una després de tres fills!!!! Que gaudeixis molt!! Un petó.

    ResponElimina
  8. felicitats per la trucada, ja ens explicaràs què tal per València!

    ResponElimina
  9. s'està dient que estan estudiant de fer-ho amb 2 òvuls (ho estan estudiant em sembla a bèlgica). En saps alguna cosa?
    Ho veus com et truquen? ja sabia jo...
    ja diràs!!!

    ResponElimina
  10. Ohhhh, te'n vas de cap de setmana doncs?! Felicitats!!!

    Mira, això que has explicat mooooooolt interessant! Ma germana té bessons, dels univitel·lins, i és ot molt fascinant i curiós! Són tan monos...!

    ResponElimina
  11. hehehe cesc, d'això tothom en sap una mica més ;)


    Alasanid però el pobret òvul, si els altres no hi posen de la seva part, no podrà fer-hi res! Això sí, d'eficaç ho és molt!


    Oo xexu, gràcies, com sempre, aclarint-me les idees :P Les vaig repassar pr sobre, aqueste smalalties, i totes les conseqüències que patien els que tenen aquesta enfermetat són molt dures... Sí que és cert que a nivell de cromosomes no n'hi ha gaires, em vaig embolicar jo mateixa entre cromosòmic i genètic...


    Jansy, sí sí, m'han trucat ^^^I crec que això passa molt ràpid, no m'atreveixo a dir el temps però és molt immediat.


    Gràcies iruNa... aix, m'has fet pujar els colors :P M'agrada explicar-ho i que se m'entengui, però de vegades no me'n surto! Gràcies!!


    Èlia, de tot elq ue vam fer aquell dia a classe és el que més em va agradar :P


    Fada, doncs ja veus, tot això ha passat dins teu!!! I gràcies per l'encanteri, que éssent fada segur que hi has fet alguna cosa!!! ^^


    Anna, ai quins nervis, quines ganes que en tinc!!!


    instints... amb 2 òvuls? Fer què? Dues fecundacions? M'he perdut :P


    Sí finestreta, tooot el cap de setmana :P Jo també em quedo parada amb dos nens davant meu que siguin idèntics.. és com màgia!

    ResponElimina