20 d’octubre 2008

Intringulis de perruqueria

Qui té els cabells arrissats vol tenir-los llisos, i qui els té llisos els vol arrissats, i qui té un entremig, una massa esbullada mig rebel... Doncs no ho sé, aquest tòpic no me'l sé! Però bé, l'home té solucions per totes aquestes "pijades" (cal reconèixer-ho, ens pot fer molta ràbia, però tenir el cabell d'una manera o altra no és trascendental per sobreviure!!!): van sorgir dos mètodes diferents, per ambdós sectors de la societat: els de cabells arrissats es compren una planxa i llestos, i els de cabell llisos... Doncs o bé fan uns xurros amb paper de diari humit i es fan uns rulos de lo més fashion i a dormir (mètode d'aquests de les iaies ancestral, però comprovat quan jo era petita: funciona almenys durant un dia, queden unes hèlix molt ben definides!), o bé la reconeguda permanent. Però per fer això has d'anar a la perruqueria.

I què t'hi fan? Què és el que et posen al cap perquè es formin els rínxols?

Primer cal saber que el cabell està format per proteïnes, concretament per una proteïna fibrosa que s'anomena alfa queratina. Les proteïnes estan formades per seqüències d'aminoàcids, unes molècules que es van enllaçant entre sí i formen una cadena polipeptídica. Aquesta cadena després es plega d'una manera determinada, en aquest cas, en forma d'hèlix, i s'estableix l'estructura secundària. I encara hi ha una tercera distribució espacial d'aquestes hèlix, que finalment formarà la proteïna en sí. En el cas dels cabells, les hèlix es van enllaçant i formant una mena de "cordons", tot creant una estructura molt forta. Aquestes unions que li aporten tanta resistència s'anomenen ponts disulfur. Com diu la paraula, és la unió de dos sofres amb un enllaç covalent. Doncs bé, tota la màgia de la permanent es centra en aquestes unions.

El que es fa és aplicar un agent reductor al cabell, normalment una substància que conté un grup tiol (SH), com és el cas de l'acid tioglicòlic. Aquest producte el que fa és trencar els ponts disulfur del cabell, de manera que les unions desapareixen i podem moldejar-lo al nostre gust. I l'escalfor, trenca els ponts d'hidrogen (un altre tipus d'enllaç, de caire més feble), afavorint que les fibres es desenrotllin i el moldejat sigui més fàcil. Si seguidament fixem la forma desitjada (arrissem) i apliquem un agent oxidant, es tornaran a formar els enllaços. Això sí, els grups SH s'enllaçaran i formaran ponts disulfur amb grups SH diferents dels inicials, ja que hem "doblegat" la cadena i per tant, la seva localització també és una altra. Finalment, un cop formats els enllaços covalents, ja haurem acabat i tindrem llesta una permanent que durarà... Doncs ni idea, no me l'he fet mai! Però el cabell va creixent, així que dependrà de cadascú!!

11 comentaris :

  1. La veritat qeu interessant ho és eh... però no m'ho puc llegir massa em sento petit davant aquestes coses!

    ResponElimina
  2. Sempre estem aprenent amb tu eh? jeje. Jo tinc la meitat dels cabells llisos i el seu acabat és ondulat. Mai me'ls he volgut arrissar, tinc la sensació que em quedaria el cap com una escarola, i amb la quantitat que en tinc, tiro a lo clàssic. Prefereixo assegurar...
    També observo que qui el té arrissat, s'ha de pentinar menys, una mica d'espumeta i ale. En canvi les que ho tenim llis, depèn de com dormim, tenim uns peluuusss..

    ResponElimina
  3. Aquest és un tema que a mesura que passen els anys preocupen menys... serà per allò de "d'aquí 100 anys tots calbs!" i aleshores ni ponts ni aqüeductes !!

    ResponElimina
  4. Ara ja feia temps que no ens delectaves amb temes de ciència domèstica, i ho dic així no de manera despectiva, al contrari, sinó per fer entendre que fins les coses més senzilles i més quotidianes tenen una base científica. Molt interessant aquest tema. Però que ningú confongui els estimats ponts disulfur amb la ronya que fa que els cabells agafin formes estranyes, eh?

    ResponElimina
  5. Com em passa moltes vegades no havia relacionat mai un concepte amb el seu equivalent a la realitat.

    M'ha sorprès molt aquest escrit sobre els cabells i segur que he après unes quantes coses mentre no es passin amb el reductor o l'oxidant no hi veig cap problema jaja.

    ResponElimina
  6. Seré sincer, m'he perdut una mica en l'explicació, però alguna cosa he entès. La sort de ser noi és que no cal allisar ni rinxolar ni fer permanent (sempre m'ha fet por això de la permanent, i mai he sabut què era).

    Porque yo lo valgo!

    ResponElimina
  7. Òstres!! =O

    Mo m'havia parat mai a pensar com "funcionava" el nostre cabell...ni de què estava format =O

    Lu de les proteïnes en estructura secundària ho vaig estudiar l'any passat a bioquímica..i et puc dir que per estar explicat a un blog ho has explicat molt bé ^^

    És molt interessant..i així reafir-mes la meva teoria: Tot és química, depenem de la química i existim per casualitat, només perquè dos àtoms van coincidir a prop i es van ajuntar i seguidament s'en van ajuntar d'altres fins a crear la primera cèl·lula procariota i després amb l'evolució, però també dins de l'àmbit de química, hem arribat a existir nosaltres...formem part de l'atzar.

    Evidentment pots no estar d'acord amb aixó i qualsevol altre persona també, però és el que jo penso..i com més estudio biologia més convençuda n'estic.

    I les causes de mort també són sempre químiques, perquè els àtoms del que sigui no poden arribar a les cèl·lules, etc.

    Molt interessant, de veritat ;)

    ResponElimina
  8. je, jo porte la permanent de sèrie. Però permanent permanentíssima! vaja, que no hi ha manera d'allissar-me!! així que m'estalvie el procés... ;)

    ResponElimina
  9. jo la permanent no m'he atrevit a fer-me-la mai, però quan m'han arrissat el cabell a la perrucaria, per molt fixador que m'hi posin, no hi ha manera que es conservin les ones, tan maques que queden!

    ResponElimina
  10. Ai renoi, quantes coses que no sabia!!! Ara que, després de llegir tot això, em resulta llastimós fer-me qualsevol cosa al cabell, només de pensar amb els pobres ponts disulfur trencats em fa peneta...
    Ara que, tu has parlat de la permanent per arrissar el cabell... i la que els allisa funciona igual? Ho dic perquè jo tinc el cabell rinxolat i fa molts anys em vaig fer la permanent llisa (per allò que comentaves al principi que ningú està content amb el que té) però no em va durar ni dos dies!
    Ara estic la mar d'orgullosa amb el meu cabell, només de tant en tant em canvio el color per variar una mica. I ara que ho penso... això dels tinys com deu anar? perquè si s'han de trencar més ponts em sembla que no em tenyiré més!!! jejeje
    Un post molt interessant Laia!
    una abraçada!

    ResponElimina
  11. Hehehe cesc, només que sembla màgia això de que el cabell s'arrissi així, però és que al cap i a la fi és pura químca :P


    hehehe instints, el cabell llis és més fàcil que es vegi despentinat!!! Jo el tinc mig-mig, i ara perquè el duc relativament curt, però quan el duia llarg eren unes lluites amb el raspall horribles....


    Carquinyol, i amb la de productes i coses que de vegades la gent es posa al cap, dintre de 80!!! Que massegar-lo segur que no és bo!!


    Hahaha xexu, ser poc cuidadós i no rentar-se no és química!! És... coi és ser porquet!!!


    Alasanid, sort que el cabell va creixent perquè de tant oxidar-reduir i tota la mandanga segur que acaba malmès...


    I sent noia tampoc, jansy! cadascú que es conformés amb el que té i prou! Que hi ha d'haver de tot!!! I bé, no sé si potser l'explicació era una mica "rara", de vegades no em sé expressar bé... però és com si el cabell fos una escala de mà, i cada graó, un pont disulfur. Si trenques els graons per la meitat i l'escala la pots doblegar (imaginem), podries unir una meitat de graó amb la meitat del cantó contrari que es troba una mica mes amunt... I llavors l'escala es torça.


    Des d'un punt de vista biològic sóm química, Èlia, i coses com aquestes es poden explicar. Però n'hi ha d'altres que no, que són més complicades perquè no tenen explicació racional o demostrable, i ja se m'escapen... :P


    Nimue, ja et vaig veure a una foto... quins cabells més arrissats i negres que tens!!!


    Uhm, jo no me l'he fet mai Anna. Potser tens uns ponts disufur rebels i massa enamoradissos de la seva parella que per molt que els vulguin dominar no volen separar-se!!!


    Iruna, això de tenyir no sé molt bé com va, però la forma del cabell no canvia no?... Ai, ni idea :P Però a aquesta web vaig trobar moltes coses, potser et serveix!! una abraçada!

    ResponElimina