26 d’agost 2008

Tercer experiment: pastetes

Doncs ja feia massa temps que no trobava algun experiment casolà per a fer! En aquesta ocasió, parlarem de fluids no newtonians i de midó en un mateix post. Increïble, però cert. Primer de tot, però, explicaré una mica què són aquests fluids i quines propietats tenen (per si algú no ho sap, ja que jo en vaig sentir a parlar per primera vegada l'altre dia... però potser us subestimo, i si és així, les meves sinceres disculpes!)

Un fluid és una substancia que es deforma contínuament sota l'acció d'una força, com ara els gasos o líquids. A grans trets, si el considerem newtonià vol dir que compleix la llei promulgada per aquest científic, és a dir, que hi ha una relació de proporcionalitat directa entre l'esforç aplicat al fluid i la resposta d'aquest fluid a la força (és a dir, que tenen una viscositat constant, com per exemple, l'aire o l'aigua). I per tant, els fluids no newtonians no segueixen les lleis de Newton i la relació entre la resposta de deformació i la força aplicada no és linealment proporcional, tot manifestant una viscositat variable.

I quins fluids són no newtonians i per tant es comporten de manera estranya? Doncs per exemple la mel, el quètxup, alguns tipus de pintura, el nailon, la plastilina, el fang... i el midó de blat de moro barrejat amb aigua, més conegut com a Maizena. Com que és el que tenia més a mà l'he fet servir per dur a terme el meu experiment. No sé si me n'he sortit prou bé amb l'explicació de dalt, perquè la física no és el meu fort, però a fer pastetes sí que m'hi poso, sí! Som-hi!

Primer de tot es barreja la quantitat de Maizena desitjada amb aigua, fins a fer una pasta homogènia i força espessa. Com veureu, jo n'he fet poqueta perquè no tenia gaire midó i no era plan de gastar-lo tot per fer potingues. Però serveix igual. Amb el meu supertupperware dels xinos i una cullera de nyigui-nyogui (perquè no poseu excuses i vegeu que la ciència sí és a l'abast de tothom!) es va amassant, i amassant. I un cop feta, se'n poden observar les propietats. Així doncs, si hi entrem en contacte lentament, ens és possible atravessar-la sense problemes, com si es tractés d'un pot de mel. Però si donem un cop sec a la superfície no hi ha manera!



Aquesta propietat arriba al súmmum si omplim una piscina d'aquesta pasta i hi caminem per sobre com va fer Pablo Motos a El hormiguero. Hi podeu donar una ullada aquí (jo volia... jo volia... però no tinc una banyera prou grossa!!)

I com més hi podem jugar? Doncs el fet que tingui una viscositat variable ens permet amassar la barreja com si es tractés d'un sòlid; i en variar la pressió exercida sobre la massa, aquesta esdevé més líquida altre cop. Genial!



És sorprenent com es comporta aquesta mescla si la col·loquem al costat d'un altaveu que vibri força. Sembla que tingui vida pròpia, o no? Si podeu feu-hi una ullada que és fantàstic!!

PS: Avui faig anys... 024

11 comentaris :

  1. Aquest és l'experiment que sempre que l'he vist a la tele he volgut fer però sempre m'ha fet una mica de mandra tot i tenir la seva gràcia.

    Vaig veure això d'en Pablo Motos i vaig quedar de pedra.

    Sabia que n'hi deien newtonians i no-newtonians, però fins avui no he sabut què era un fluid newtonià.

    ResponElimina
  2. Bon dia per fer pastetes! El millor regal! T'ho has d'haver passat pipa. Qui filmava, la mama?

    El vídeo de l'altaveu em diu que no es pot veure :-(

    ResponElimina
  3. Osti que bo tot plegat!

    Jo tampoc havia sentit mai això dels fluids newtonians, però havia vist algun experiment com el que has fet. Quina marranada final, eh!!!

    Molt, molt curiós!

    ResponElimina
  4. No sabia que et dedicaves a fer experiments...m'agrada!! =D

    És molt interessant..

    Cada cop m'agrada més el teu bloc =D

    ResponElimina
  5. Moooooltes felicitaaaaaats!!! Enviament urgent d'encanteri d'aniversari abans de les dotze de la nit. I un petó ;))

    ResponElimina
  6. Vaig veure el que feia en Pablo Motos amb en Flippy, i el que vaig flipar vaig ser jo. Quina tela això d'aquest líquid, i a sobre tu ens demostres que no era mentida el que ensenyaven. Això de provar-ho en una piscina també m'agradaria a mi...

    Ei, Felicitats!! Que ho dius així de passada, però fas anys, no?

    ResponElimina
  7. Oh! Que divertit l'experiment aquest! No cal dir que no tenia ni fava de què eren els fluids no newtonians! (què hi farem, és el què té sé de lletres)
    Bé, felicitats endarrerides perquè l'aniversari va ser ahir, ja, però més val tard que mai, no?

    ResponElimina
  8. Ostres, felicitats noia! Encara que vagi tard, la veritat és que ni ho havia vist!

    ResponElimina
  9. Ostres alasanid, i jo que pensava que tu em faries algun retret constructiu perquè hauria fet alguna cagada... :P


    En realitat ho vag fer ahir, llum, però em vaig barallar amb el Google video... I sí, filmava la mama, jo sola no podia! :P

    prova aquí... es veu pitjor però mola igual!!

    Grràcies, jansy ^^ Més val tard que mai!!! hehehe
    Doncs és una marranada, sí la cuina va quedar una mica cap per avall.. però ho vaig deixar tot ben net eh!


    Èlia, de tant en tant només, els que em fan gràcia i tinc infraestructura per fer! també faig posts explicant els meves paranoies, no és 100% científic El Cau. ^^


    Gràcies fada!!! Era teva la pols màgica que entrava per la finestra? he demanat un desig, per si funcionava! ^^


    Xexu, seria una piscina genial! No s'hi podria nedar... però sí caminar-hi! Quina sensació!! I quin merder.... XD Gràcies per la felicitació, veig que t'hi fixess ;-) !!! Doncs sí, això dels 18 ja m'ha arribat també...


    Jo tampoc en tenia ni idea, tirai, i sóc de ciències!!! Però de tot se n'aprèn :D I moltes gràcies maca!

    ResponElimina
  10. En primer lloc, PER MOLTS ANYS!!!! Un dia tard no és gaire, coi! Que no podem estar 24 hores connectats, no???? :) Molts petons, bunika!!!!

    Jo, com la Tirai, sóc de lletres i aquestes coses de la física i la química no només s'escapen del meu coneixement, sinó també de la meva comprensió! En fi! No te acostarás sin saber una cosa más!

    Jo havia vist l'experiment, prò no aleshores no havia fet gaire cas de quina mena de substància es tractava (les dades científiques que explica el Flippy sempre m'entren per una orella i em surten per l'altra... no puc!!). Ara, la marranada que fas... hahahaha Ta mare et va voler gravar per vigilar que no empastifessis!! O potser després també va estar fent pastetes? hehehehe

    ResponElimina
  11. Laia:

    Sí, sí, sino dic que sigui 100% científic jejeje i això de que també expliquis coses teves també està bé =D

    La diversitat de temes és el que fa interessant el teu bloc =D

    T'assembles una mica a mi ^^

    ResponElimina