10 de juliol 2008

No visc a Sardañola

Quan tenia sis anys vaig conèixer a un noi mexicà, que va estar-se dos anys al poble i després va marxar. Ens vam fer molt amics i des de llavors hem estat en contacte, intentant salvar sobretot la incompatibilitat pel que fa a la franja horària, a l'hora de fer servir programes de missatgeria instantània. I avui em picava la curiositat de saber quants quilòmetres ens separen. Com que ell viu a l'altra banda de l'Atlàntic el Google Maps no era capaç de trobar una ruta, així que he anat a lo fàcil: calcular distancias a Mr Google i llest.

- Punto de partida: Latitud y longitud. Ostres, ara m'ha fotut... I jo què sé? Ah, d'acord, que hi ha una opció per buscar la localitat directament...

Doncs busco la que m'interessa (la seva ciutat) i trio la correcta, entre més de deu opcions diferents (per què hi ha pobles que s'han de dir igual?)

- Punto final: Latitud y longitud. Bé, ara hi vaig directament, que ja sé de què va la cosa...

Cerdanyola.
No se han encontrado resultados de: cerdanyola. Impossible, no visc en un poble fantasma. Ho provo amb majúscules: tampoc. La primera inicial amb majúscula? No. I m'he resisitit a fer-ho, perquè no volia pensar que era veritat. Però sí, efectivament:

España. Sardañola » Cataluña

No sé quantes vegades ho hauré d'escriure en aquest post, però no puc evitar fer una ganyota cada vegada que ho veig. Queda fatal, fa molt mal d'ulls!! I com pot ser que encara estigui escrit d'aquesta manera el nom del poble, si oficialment no és així?

En resum, que al meu amic i a mi ens separen 9112.82 Km, suposo que en línia recta...

Però ara m'he engrescat amb això del nom. No és la primera vegada que veig escrit
Sardañola, ni que ho sento a dir.

Donant tombs pel poble estic segura d'haver-ho vist en algun lloc escrit, en algun establiment d'aquests antics, però no sabria dir a on...

També tinc un quadern amb tot de fotografies antigues del poble, una promoció que es va fer quan jo tenia uns deu anys. Se n'expliquen petits detalls, i hi havia requadres on s'hi anunciaven diferents establiments de la ciutat. Si anaves a aquests establiments i els demanaves el
cromo (la fotografia, que era un adhesiu), te'l donaven. I així vaig recórrer el poble de punta a punta fins a completar l'àlbum. Doncs bé, en algunes fotografies de l'estació hi diu Sardañola-Ripollet. Però això era als anys 20! No sé si posteriorment amb la República els cartells es van canviar o no, però segur que amb Franco es va reetiquetar. De totes maneres, ha plogut molt des de llavors i el cartell ja no hi és. El suposat autor de l'article deu caminar amb els ulls embenats, perquè el nom del poble ara per ara te'l pots trobar escrit per tot arreu.

I encara més. Ja fa força temps (potser un any) que a la revista local gratuïta del poble, a la secció de pàgines web, hi va aparèixer un article sobre la Wikipedia. Pel que sembla, l'única referència sobre Cerdanyola en aquest portal era aquesta (au, així m'estalvio d'escriure-ho un altre cop :D). Després de la crítica, algú es va dignar a fer les coses com déu mana i es va obrir un nou article a la viquipèdia, amb el nom del poble i les seves referències escrit correctament. També he trobat que a la wikipedia en anglès hi ha un article del poble i el títol principal està ben escrit, però malauradament diu que podríem parlar de
'Cerdañola' or 'Sardañola' in Spanish language. I no sé quin dels dos és pitjor.

No sé de quina base de dades surten els topònims que fa servir aquella web, però crec que se li hauria de fer una bona revisada...

8 comentaris :

  1. Sí que queda malament però com a mínim sona força semblant (no justifica res), és horrorós quan es refereixen al nostre poble dien Arenis de mar, com que no he seguit l'eurocopa no sé si s'han modernitzat gaire.

    És penós que hi hagi pobles als quals se'ls va traduir o canviar el nom en les diferents dictadures que han passat per aquí.

    ResponElimina
  2. Uix... me n'oblidava pel tema de les coordenades és molt pràctic el google earth. De la mateixa manera que també va bé per mesurar coses.

    ResponElimina
  3. Calla, calla... tinc un veí que diu 'San Baudilio' (per St. Boi) i 'Villanueva' (per Vilanova) i em té fregit :$
    Porta una pila d'anys vivint aquí i encara em surt amb això!

    Una abraçada ;)

    ResponElimina
  4. Començo a comentar? Buf... tinc feineta!

    Com en Pd40, jo tenia una tia que vivia al carrer Hortes de la ciutat. I com que ella era espanyola, a l'adreça hi posava sempre "Calle Huertas". Resultat? Que la meitat de les cartes no li arribaven.

    Pel que fa a Cerdanyola, sí que fa mal d'ulls, d'aquesta manera, sí. No sé com ho han deixat. He anat a provar i Girona sí que ho accepta.

    De pas, he vist que ahir em vaig equivocar molt poc en el càlcul :-) (uns 5 o 6 Km) No el vaig tenir al decímetre, però tampoc fa falta, no? Vaig anar al google maps, i hi ha una eina a la que pots calcular distàncies en línia recta (des de "els meus mapes"). I ja veus que funciona bé :-)

    ResponElimina
  5. és veritat que el Google earth va bé, alasanid, però mai me'n recordo. Quan vull buscar alguna cosa és automàtic, vaig al Google maps :-S

    Arenis? Buff, jo crec que els hauríem d'enviar al logopeda... o a l'oftalmòleg, no sé!

    ----

    pd40, doncs tant de bo li passi com a la veïna de la llum, i que no li arribin les cartes, ale! ostres... San Baudilio i Villanueva ja són paraules majors! És que si em sortís amb aquesta no tindria ni idea de què em parla!

    Una altra per a tu! :D

    ----

    Doncs, gràcies llum! Va perfecte això de la línia! 9112 km justos :D

    ResponElimina
  6. i San Cucufato per Sant Cugat, què? aquesta l'he sentida jo! buf!

    ResponElimina
  7. és que fot una ràbia quan et canvien el nom de les cosess !!! Ara bé, jo no entenc perquè no fan el mateix amb Cardedeu... :P

    I respecte el Google Maps ara ho han arreglat, però no fa gaire... posaves itinerari Barcelona-New York i et feia l'itinerari fins al Canal de la Mànega i d'allà a New York eren 5000 kilòmetres nedant !!!

    ResponElimina
  8. lleig, nimue, queda lleig, i tant!

    ---

    Mmm i exactament com quedaria, carquinyol?? ;)

    bah, 5000... no em diguis que no aguantes! pim pam i ja hi som, no n'hi ha per tant! I és més econòmic i fas esport! Què més vols? :P

    ResponElimina