14 de juliol 2008

Mulla't 2008

Ahir es va celebrar una altra edició del Mulla't. Aquest any hi ha hagut unes 600 piscines adherides a tot Catalunya, i en general s'anima a la gent a que hi vagi a fer unes piscines. Un cop acabes, cedeixes les teves dades (noms i cognoms, població, telèfon de contacte i e-mail) i els metres que has fet. Si es tracta de fer piscinetes... Jo sempre m'hi apunto! Val a dir que aquest any vaig fer menys metres que en l'anterior edició, però tot i això déu n'hi do, que durant una hora i quart no vaig para ni cinc minuts. Feia dies que no em cansava tant nedant!

L'esclerosi múltiple és un malaltia neurodegenerativa crònica. No és contagiosa, ni hereditària, ni mortal. Recordo que la primera vegada que vaig sentir-ne el nom va ser quan vaig preguntar-li a algú què li passava a Miquel Martí i Pol, poeta que personalment sempre m'ha agradat.

I anem a veure una mica el poc que se'n sap d'aquesta malatia.

Les cèl·lules nervioses són les neurones com aquesta:

Aquesta mena de tub verdós que envolta l'axó de la neurona és la mielina, una substància lipídica i proteica formada per les cèl·lules de Schwann. Actua com si fos una mena d'aïllant, tot afavorint la rapidesa i la bona transmissió dels impulsos nerviosos. L'esclerosi múltiple provoca un deteriorament i destrucció de la mielina del cervell i la medul·la espinal, i per tant els impulsos nerviosos esdevenen més lents i fins i tot es perd informació pel camí.

Els punts blancs que es poden mig apreciar en aquesta ressonància magnètica del cervell són indrets afectats per esclerosi, on la mielina s'ha deteriorat.


Les causes? Avui en dia encara són desconegudes, però hi ha algunes hipòtesis plantejades. La més estesa és que podria tractar-se d'una malatia autoimmune, és a dir, que el nostre sistema immunològic reconeix com a agent infecciós una substància del propi cos i per tant, l'ataca. Els científics encara no saben què l'impulsa a atacar la mielina, però la majoria coincideix en que són diversos els factors que hi estan involucrats (factors genètics i factors mediambientals).

Alguns dels símptomes que poden presentar els afectats per l'esclerosi són debilitat muscular o manca de força, formigueig, poca coordinació, fatiga, trastorns de l'equilibri, alteracions visuals, tremolor, rigidesa muscular, trastorns de la parla, trastorns intestinals o urinaris, deambulació inestable, trastorns de la funció sexual, hiper-sensibilitat a la calor, trastorns de memòria...

Com veieu, el fort impacte que té sobre l'individu i el poc que se'n sap fa que hi hagi massa portes obertes que cal tancar, massa dubtes i incerteses sobre qui podria ser susceptible a contreu-re-la o quins tractaments podrien ser efectius per combatre-la.

6 comentaris :

  1. Són malalties com aquesta, o com el càncer, que encara cal dedicar gran esforç a la investigació...
    Temps al temps!
    Una hora i quart nedant, deunidó noia!! Et felicito!

    Salut

    ResponElimina
  2. Ostres! Crec que n'havia sentit alguna cosa, del Mulla't, prò com que no en sabia res concret m'ho vaig perdre! Tant que m'agrada nedar! A veure si l'any que ve me n'assabento amb temps!

    I moltes gràcies per la informació! És ben cert que desconeixem moltes coses d'aquestes malalties tan terribles que ens envolten. Suposo que la gent no se'n preocupa gaire, d'informar-se'n, per si de cas porta mala sort... Les persones no en volem saber gaire cosa, de les malalties, si no és que ens toquen de ben a prop...

    ResponElimina
  3. eiiss! vaig pensar en tu quan vaig sentir la notícia! b7s, sireneta! :)

    ResponElimina
  4. Un post molt solidari, que diu molt de tu. Si fent una cosa que se't dóna bé, com és nedar, pots ajudar els afectats d'una malaltia, està molt bé que ho facis. No et costa res, i és una manera original d'ajudar.

    ResponElimina
  5. Eli, fa ràbia de vegades veure que tot avança massa lent, però no es pot culpar a ningú, les coses van així. I si s'hi pot fer alguna cosa, doncs endavant, jo em llanço a la piscina si així puc ajudar!

    ----

    Doncs la segona setmana de juliol, núr! ja pots marcar-ho al calendari! ^^

    Això també és cert, coses com aquestes sempre es volen tenir com més lluny millor; i si et toquen de prop sempre estàs disposat a fer el que sigui. Una iniciativa com aquesta la trobo maca i a més no gaire costosa, perquè tothom hi pot participar i sense esforç (bé, sí, cansant-se una mica, però a la vegada es fa salut!)

    ----

    La sireneta es va remullar, nimue! petonets per a tu també!

    ----

    Això és el que m'agrada d'aquesta iniciativa, xexu, que crec que puc ajudar en una cosa que faig sense grans esforços, perquè ho vaig estar fent durant anys i tampoc em suposa gaire esforç... a la vegada que m'agrada! res més es pot demanar!

    ResponElimina
  6. Ostres, doncs déu n'hi do els metres que deuries fer!!!

    Ara m'has recordat que jo cada any era a la piscina del poble aquest dia (l'únic dia en tot l'any...), però aquest any era fora...

    No ens diràs quants metres vas nedar? Ja no recordo què es pot fer en una hora i quart...

    ResponElimina