02 d’abril 2008

Servei de microscòpia

Dilluns vaig anar a la UAB. Un altre cop. I cada vegada que passejo per aquells passadissos, aquella gespa, aquella plaça... No puc evitar anar fent saltirons i riure, riure tota l'estona. Em perdria entre la munió de gent que xerrava i prenia el solet, m'aferraria a les baranes, em camuflaria entre els que eren al bar i no deixaria que em trobessin.

Però tocava visitar els microscopis electrònics. La primera vegada que en veig un in vivo i la primera vegada que en toco un. Un no, dos :D. Un de rastreig (scanning) i un de transmissió. N'hi ha que no els van voler ni tocar. jo en canvi... No m'hauria mogut d'allà! Que macos... Vaig quedar impressionada, em van encantar! Em deien friki, però mira... És que és una passada veure coses tan petites! Només friso perquè arribi el dia en què es pugui observar la cèl·lula viva de ben a prop...

El microscopi electrònic en general no funciona amb una font lumínica com els òptics, sinó que gràcies a un feix d'electrons emès per un filament de tungstè, podem observar coses tan petites com els mitocondris cel·lulars o els ribosomes. És bastant gran i ha de ser en una sala ben refrigerada (anava més abrigada a dins que no pas al carrer!) La principal diferència entre el de transmissió i el scanning és que en el cas del primer els electrons travessen la mostra i podem veure l'estructura interna de les cèl·lules (dic cèl·lules perquè la mostra que ens van posar era de cèl·lules renals), i en el cas del segon apreciem l'exterior de la mostra, la seva textura i forma, en tres dimensions.

El procés de preparació d'una mostra per a ser observada en un scanning és una mica complicat i s'ha de fer amb molta cura, ja que cal tenir en compte que a l'interior del microscopi s'hi fa el buit. La mostra (que per començar ha de ser molt prima) s'ha de deshidratar i dessecar, tot evitant que es recargoli sobre ella mateixa i que no s'arrugui, ja que sinó la textura observada no correspondria amb la realitat. Després d'un laboriós procés, la mostra es col·loca dins una màquina connectada a una bombona d'argó. Allà dins la mostra es recobreix amb una fina pel·lícula d'or, que farà que els electrons hi "rebotin" i la textura i forma de la mostra quedin ben definides al microscopi. I ja està llesta per ser observada.

Tan aviat com les pengin us podré ensenyar les fotografies que vaig fer jo i el grup amb el qual anava. Un òvul de rata perfectament definit; cap, antenes, potes i ulls de mosca; fulles... Un passada totes! Perquè us en feu una idea...



[mosca i pol·len]

I al microscopi de transmissió, vaig poder observar totes les parts d'una cèl·lula, ben diferenciades: nucli, nuclèol, heterocromatina mot condensada, reticle endoplasmàtic rugós, mitocondri... Uooooooooo! vaig fer una foto a un mitocondri que em va quedar... maquíssima!! És el meu orgànul preferit :P Normalment es tenen cançons, grups de música, begudes, menjars, números, assignatures, peces de roba i cinquanta coses preferides... Però orgànuls també? No ho sé, però com que de número preferit no en tinc, em permeto la llicència de tenir un orgànul preferit propi. I a veure si pengen ja les fotos que també us el vull ensenyaaaaaaar!!! :D

Mentrestant, haureu de conformar-vos amb aquest...

6 comentaris :

  1. Has vist alguna foto d'scanning d'una superfície cel·lular? Realment espectacular.

    Amb la darrera part, la del teu orgànul preferit, m'has fet pensar en un temps en que jo anava preguntant als comanys: 'Si fossis un aminoàcid, quin series?' 'Si fossis un element químic, quin series?', i així anar fent llista. De frikis n'hi ha per tot arreu, ja veus

    ResponElimina
  2. Realment no és una mala elecció el mitocondri. Jo mai m'ho vaig plantejar seriosament però pel que fa a element químic seria el 138 ja que pot ser que sigui l'últim.

    Jo a l'Autònoma hi vaig anar a veure un fragment del sincrotró que hi han de fer i també és impresionant.

    També es deuen poder rostir mosques a un d'aquests microscopis, no?

    Jo el que vaig veure una vegada van ser bacteris si no ho recordo malament clar que potser em van enganyar i no me'n vaig adonar.

    ResponElimina
  3. Això que dius de que no pots deixar de fer saltirons i riure... no tindrà pas relació amb el post dels relats conjunts, no? :-P

    ResponElimina
  4. jur quines coses !! M'agrada que te n'alegri l'UAB, a mi no em porta gaires bons records...

    ResponElimina
  5. Jo sóc cel·lularment de lletres, ja ho saps. Tot el que dius em sona vagament, però no ho he estudiat mai a fons. Del que sí que entenc és d'emocions i de passions i dóna gust llegir-te i notar el teu entusiasme pel saber, per aprendre, per descobrir. Enhorabona, així, a més d'arribar lluny, seràs feliç en el que fas.

    ResponElimina
  6. Síii xexu! és... una passada... tot!! Jo seria... metionina ^^

    ---

    Jo el sincrotró ben a prop de casa... :D

    No crec que t'enganyessin home! encara que per poder observar bacteris no cal fer-ne servir un d'electrònic...

    ---

    Noo lluuum!! Jo les herbetes només en infusió :P

    ---

    Ostres carquinyol... no? Què et van fer? Vols que els escarmenti?? ;)

    Potser més endavant no estic com ara però de moment... :D:D:D

    ---

    Gràcies fada! cel·lularment de lletres... m'ha agradat això!! Jo sóc literalment de ciències :D

    ResponElimina