24 de març 2008

A punt d'entrar a la llista

Durant les festes de Setmana Santa hi ha uns elements imprescindibles que per tradició sempre hi són. Un d'aquests, i el més important per als nens, és la mona. Avui en dia les mones s'han convertit en tot un món de la mà dels pastissers, que fan mil i una meravelles amb quilos i quilos de xocolata. Però les figures de xocolata més típiques són els ous o el conill de xocolata. Però malgrat que els conills els trobo també molt bonics, ja fa massa dies que no parlo de dofins. Potser un dia d'aquests faré un post molt més optimista i us n'explicaré alguna cosa fantàstica, però el d'avui no va per aquí, malauradament.

No fa gaire vam haver de dir adéu al dofí del baiji (
Lipotes vexillifer), ja que va ser declarat oficialment extingit. Era un dofí d'aigua dolça que va acabar desapareixent per l'efecte de la pesca incontrolada i la contaminació del riu. I si la cosa continua igual, aviat desapareixeran també el dofí Hector (Cephalorhynchus hectori) i el dofí de Maui o Popoto (Cephalorhynchus hectori maui), una subespècie del primer. Aquestes dues espècies de dofins viuen a les costes de Nova Zelanda i es veuen amenaçats per les xarxes dels pescadors. Aquests dofins es carcateritzen per ser un dels odontocets més petits: fan d'1.2 a 1.6 metres de llargada i tan sols pesen 50 Kg. Però en el pot petit hi ha la bona confitura, sinó mireu...


Les últimes dades oficials estimen que tan sols queden 111 dofins de Maui i 7000 dofins Héctor (d'aquests, la població fa trenta anys gairebé arribava als 30000 exemplars...). El detonant ha estat que la setmana passada van aparèixer morts a les xarxes dels pescadors un total de 22 dofins. Les organitzacions que lluiten per defensar aquestes espècies s'han mobilitzat i han demanat al govern de Nova Zelanda que prohibeixi dos tipus de xarxes de pesca, les més agressives. Però no crec que el problema se solucioni del tot perquè molts d'ells no hi faran res al respecte, tenint en compte algunes de les declaracions dels pescadors. Així doncs, de "captura accidental" en "captura accidental", una nova espècie està al límit de la supervivència, i potser aviat serà dins la llista d'espècies extingides...

---

Nota de Pasqua: malgrat tot, les ganes de cuinar dolços no se m'acaben, i com que la mona ja fa una anys que no me la regalen... Me la faig jo mateixa :-D.(jo volia posar-hi més xocolata perquè només en duu a dins, però la mare va preferir així)



A més a més, tinc una iaia que és la bomba i cada any em regala una figura de xocolata negra ben grossa. Aquest any és un gatet, i quan pugui us en faré una foto perquè pugueu veure a quina escala està fet :D

3 comentaris :

  1. El que dius dels dofins no és pas massa bo,espero que torni a augmentar-ne les poblacions.

    --

    La mona... Aquest any encara n'he rebut i era bona. Pel que fa a la xocolata negra... No som massa amics. Prefereixo xocolates amb més llet.

    ResponElimina
  2. Hola!!

    M'ha fet molta gràcia fa una estona que, buscan informació per al meu treball de recerca sobre els dofins, he arribat aquí. He estat llegint "categories/dofins" i, en seriu, he flipat.

    No m'enrecordo des de quan m'encanten els dofins (per mi com si fos des de tota la vida) i quan em va proposar el zoo de barcelona de fer el treball sobre els dofins i que me'l portessin des d'allà, no ho vaig dubtar (bueno, en realitat si que vaig dubtar, però no molt xD).

    El treball me'l portaran des del departament de biologia, i el vull encarar cap a temes com la seva inteligencia, pensament, ensinistrament (ja que el fem al zoo), aprenentatge (ja sigui natural o après dels humans) i temes per l'estil, i veig que tu també has parlat d'alguna cosa semblant.

    Ja havia llegit algunes webs sobre aquests fascinants animals, però és que el teu blog m'ha agradat molt, i res, que t'ho volia dir.

    No deixaré de visitar-lo per si posteges coses que em puguin interessar, que fins ara són el 100% del que he llegit;)

    Tindries algun inconvenient (ja que et veig tan "professional" en el tema) en respondre'm alguna pregunteta si se'm presenten durant el TR?

    Gràcies per adelantat i per dedicar el teu temps en la realització d'aquest blog.


    carlos_lm91@hotmail.com

    ResponElimina
  3. Hola!! Hem dic Arantxa. Jo també estava buscant informació pel meu treball de recerca sobre els dofins i he anat a parar aquí.Desde molt petita he sigut una amant dels dofins, són la meva passió, no sabria com explicar-ho... però en entrar en aquesta pàgina m'he adonat de que hi ha gent que comparteix la mateixa passió pels dofins que jo, i m'encanta!!
    Cal dir que és una pàgina molt bona, hi ha molta informació. L'he estat llegint i m'ha agradat molt.Així que a partir d'ara quan tingui una estoneta hem passaré per aquí.
    Ah! Si no és gaire molèstia, a mi també m'agradaria deixar el meu e-mail per si hem poguessis ajudar amb qualsevol dubte del meu treball de recerca.
    Moltes gràcies!!!

    nenika1992@hotmail.com

    ResponElimina