11 de gener 2008

Primer experiment: la fermentació

Llegir, l'Origami, la piscina... I ara, fer experiments casolans amb recursos limitats és la meva nova afició. Així doncs, per ser la primera vegada, el que he fet és una fermentació, per tal de demostrar que quan un llevat degrada la glucosa, s'allibera un gas: el diòxid de carboni.

I com si fos una recepta de cuina, aquests són els elements que he fet servir: una proveta de vidre (que sorprenentment en tinc una, regal de reis del meu germà de fa molt de temps), una vareta de fusta (l'únic pal llarg i prim disponible), sucre, llevat en pols i un globus (de color taronja, per suposat!).

En rpimer lloc s'escalfa l'aigua una mica. A continuació, hi he afegit el sucre, he remenat bé, i després hi he afegit el llevat. De seguida comença a reaccionar i a pujar, per això ho he hagut de tapar ràpidament amb el globus. I què ha passat? Doncs això [perdó altre cop per la qualitat de la foto!!]


Pels que vau llegir el post de la fermentació del vi que he enllaçat a dalt, sabeu que la fermentació és anaeròbica i que quan la glucosa es degrada, s'obté una mínima quantitat d'energia juntament amb piruvat i que també hi ha una alliberació de diòxid de carboni. I doncs, on ha anat a parar aquest CO2? No serà pas que ha estat ell que hi inflat el globus?

4 comentaris :

  1. Em fas por Laia, si no vas a la universitat ja et tornaràs insaciable. Experiments casolans, i no és el primer que fas, no ens enganyis. A veure si prendrem mal...

    ResponElimina
  2. Noo home!! precaució, sempre precaució... L'únic que he fet ha estat buidar una miqueta el rebost de llevat hehe... Però la gràcia està ne provar-ne de diferents, a veure com va la cosa ^^

    D'acord... no és el primer que faig ^^ Però dels altres no en queda constància gràfica :P

    ResponElimina
  3. Ah, i aquest cop ho he dit bé, eh! Ara ja dic piruvat ^^

    ResponElimina
  4. Jo que em pensava que trigava més a reaccionar...

    Últimament no n'he fet cap d'experiment tot i que qualsevol dia d'aquests ja em tornarà a venir.

    Els meus són d'un altre tipus, l'últim consistia en treure la capa de coure d'una moneda de 2 cèntims.

    PS: Esperem que aquest sigui un de molts.

    ResponElimina