13 de setembre 2007

Llobarros "escalfats"

En els éssers humans el sexe es determina ja en el moment de la fecundació de l'òvul: tothom sap que el parell de cromosomes sexuals femenins són XX i que els masculins són XY. Per tant, durant la meiosi el material cromosòmic es duplica i es reparteix en quatre cèl·lules sexuals haploides (n) diferents: els òvuls femenins seran segur X, en canvi, durant la meiosi dels mascles s'obtindran dos espermatozous X i dos Y. Existeix un 50% de possibilitats que l'espermatozou que fecundi l'òvul sigui X (i per tant el fetus esdevingui una nena) o que sigui Y, i el nou ésser sigui per tant un noi. Es miri com es miri, sempre recau en l'home la "responsabilitat involuntària" de decidir si el seu fill serà noi o noia. Però no passa el mateix en alguns altres éssers del regne animal que es reprodueixen sexualment, és a dir, no és sempre el material genètic masculí qui decideix el sexe de les cries.

Els factors ambientals com ara la llum, la humitat, la pressió atmosfèrica, etc. fan que moltes espècies s'hagin d'adaptar i que desenvolupin sistemes per tal de sobreviure en les condicions del medi (els peixos abissals es destaquen per la bioluminescència, els vegetals com ara els cactus tenen arrels i tiges carnoses per emmagatzemar aigua i evitar la deshidratació, molts mamífers tenen el cos envoltat de pèl o amb una capa de greix que els permet mantenir la temperatura corporal dintre d'uns límits...). I un d'aquests factors, la temperatura, va molt més enllà: no només fa que els animals adoptin mètodes per contrarestar-la sinó que en alguns casos fins i tot condiciona altres aspectes com ara el sexe de les cries. Algunes espècies de peixos, entre ells el llobarro, en són un exemple molt clar.

Les larves d'aquests peixos surten de l'ou sense tenir un sexe definit. I fins que no han passat uns quants mesos i les cries ja han arribat a medir entre 8 i 14 centímetres (en el cas del llobarro), continuaran en la mateixa situació, sense saber si són mascle o femella (és lògic que el sexe vindrà determinat pels seus gens, però acabades de néixer són encara molt immadures i aquest aspecte no s'ha desenvolupat). Doncs bé, resulta que la temperatura de l'aigua on visquin aquests peixos pot determinar el seu sexe, ja que s'ha obervat que si la temperatura és més alta, el nombre de mascles s'eleva vertiginosament. Normalment el nombre de mascles per una posta concreta oscil·la entre el 30% i el 70% dels ous totals, però els investigadors van observar que si la temperatura era més alta dels 13-18 graus habituals, aquesta proporció pot augmentar fàcilment fins al 80% o 90%.

En aquest cas el mascle hi té poc a fer, ja que la temperatura condiciona brutalment el sexe de les larves. I si al final el mar cada vegada és més calent pel canvi climàtic aquest i l'escalfament global del planeta... El cromosoma Y serà el rei dels llobarros!

5 comentaris :

  1. Em sembla que les webs de recerca de llobarros femelles tindran gran popularitat dintre de poc hehehe ;)

    Jo vaig llegir no sé on ara mateix que havia una espècia animal que quan hi havia massa membres d'un mateix sexe alguns espècimens canviaven de sexe.

    ResponElimina
  2. ostres! que curiós...
    Xiqueta! que aquests dies vaig una mica de cap però vaig llegint-te! Espere que haurà començat tot la mar de bé i que el teu projecte secret (ehmmm) tire avant. Tinc curiositat però la veritat és que jo faig el mateix quan tinc un projecte-meta important entre mans. Ànim i avant! i aprofite el Batxi que se'n va en dos dies!

    ResponElimina
  3. Ei, molt interessant el post!

    Un petó.:)

    ResponElimina
  4. Es busca llobarro femella anar a viure junts en aigües fredes... Quina paranoia carquinyol!

    Jo havia sentit que hi havia un mol·lusc en el qual les femelles es canviaven de sexe, però crec que era fruit de la contaminació... De tota manera, si ho tornessis a trobar, fes-m'ho saber!

    Gràcies nimue! la veritat és que és massa d'hora per poder determinar si va vent en popa o no... I tranquil·la, que fa uns tres dies vaig posar un comptador d'aquests (per xafardejar) i m'he sorprès de la quantitat de lectors anònims que passen per aquí... I em fa molta il·lusió! Un petonet!

    Em va sorprendre molt, Boira. tan sols coneixia l'hermafroditisme dels cargols i aquest tipus d'animals... Xafardejar per aquí i per allà és sorprenent!

    ResponElimina
  5. Ja fà uns dies vaig pintar un quadre titulat llobarros humans...etz,,,i va i trobo un blog dedicat al tema.M'ho apunto.

    ResponElimina